Skovler penge ind på bøder

Sidste år faldt kommunernes indtægter fra betalingsparkering og p-bøder kun en smule trods coronakrisen

Københavns Kommune indkasserede ifølge FDM i alt 591 millioner kroner brutto i 2020 fra betalingsparkering og parkeringsbøder. (Arkivfoto)
Københavns Kommune indkasserede ifølge FDM i alt 591 millioner kroner brutto i 2020 fra betalingsparkering og parkeringsbøder. (Arkivfoto)
Udgivet Opdateret

Selv om flere lod bilen stå i carporten, da coronakrisen sendte mange på hjemmearbejde sidste år, har det ikke gjort det store indhug i kommunernes indtægter fra parkering.

Det skriver bilejernes organisation, FDM, i en pressemeddelelse mandag.

Kommunerne opkrævede således 885 millioner kroner fra parkering i 2020.

Det var en smule mindre end året før, hvor der blev opkrævet 917 millioner kroner.

Af de 885 millioner kroner kommer de 670 millioner fra betalingsparkering, mens de resterende 215 millioner kommer fra parkeringsbøder.

- At kommunernes parkeringsindtægter faldt i 2020 var forventeligt, da Danmark i flere perioder var lukket ned på grund af corona, og aktiviteten i samfundet var lav.

- Alligevel er indtægterne fra betalingsparkering faktisk en smule højere i 2020 end året før, udtaler Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM, i pressemeddelelsen.

København topper listen

Ikke overraskende topper København listen, når det kommer til indtægter for parkering. Herefter følger Aarhus, Frederiksberg og Aalborg.

Københavns Kommune indkasserede ifølge FDM i alt 591 millioner kroner brutto i 2020 fra betalingsparkering og parkeringsbøder.

- Bedre parkeringsmuligheder efterlyses i flere kommuner, hvor der i dag er kamp om pladserne. Ikke mindst i hovedstaden, hvor der i flere brokvarterer er færre p-pladser, end der udstedes beboerlicenser til. Det mener vi ikke kan være rigtigt, siger Dennis Lange.

Ifølge chefkonsulenten bør problemet forsøges at løses med flere parkeringsmuligheder fremfor mere kontrol og betalingsparkering.

- Kommunerne får hvert år mange millioner ind fra parkering, men de har gennem årene forsømt at bruge dem på bedre parkeringsfaciliteter. I stedet ligner pengene en kalkuleret indtægt, der går til alt muligt andet, siger Dennis Lange.

Færdselsloven § 28 stk. 4

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre.

Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion. Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.

Kilde: Færdselsloven.

Powered by Labrador CMS