ANNONCE

Klagede over rejsen: 56 kroner i erstatning

22. november 2019 13:53 | Af: Nicklas Skyum Clausen, nc@newsbreak.dk

En klager fik 56 kroner i erstatning - men skulle betale mere i klagegebyr.

En fortørnet rejsegæst indbetalte i marts de 275 kroner, det koster at rejse en klage hos Pakkerejse-Ankenævnet. Det fremgår af en nylig afsagt kendelse fra nævnet.

Året forinden havde gæsten nemlig været fire dage i Madrid.

Her havde klageren bestilt en rejse, der inkluderede håndbagage. Men da klageren og partneren stod ved gaten i Kastrup viste det sig, at Ryanairs politik var, at håndbagagen skulle i lastrummet – med mindre man betalte 56 kroner ekstra.

Til klagerens udelte utilfredshed:

“Det har en betydning for folk, som f.eks. at undgå ventetid ved udlevering ved transportbånd, tæthed til sin bagage og hermed minimere risikoen for bortkomst, der kan være særlig generende ved 3‐4 dages storbyferie og ikke specielt forholdet til sikkerhedsområdet,” skriver klageren.

Bestilte en taxa

Da klageren landede i Madrid måtte man vente 40 minutter på, at kufferterne rullede ud fra bagagebåndet.

Klokken var derfor 00.45, da kufferterne var i hænde – og klageren betalte 30 euro for en taxa til byen.

Også denne kræver man erstatning for.

Bed i det sure æble

På turen hjem gad klageren ikke skulle vente bagage, og pungede derfor ud med de 56 kroner det kostede, at få bagagen med ombord.

“Samme situation på hjemrejse, men klogere af skade var der selvfølgelig ikke noget i vejen for, at vi kunne betale med masser af plads på hylderne,” skriver klageren.

Får ret – men taber penge

De to ting, der er klaget over, er altså de 56 kroner, det kostede at få håndbagagen med ombord, samt de 30 euro, taxaen kostede.

Og klageren har fået medhold. Delvist.

Ifølge Pakkerejse-Ankenævnet kunne ud fra materialet fra rejsearrangøren ikke vide, at håndbagagen ikke kunne tages med ombord. Man får derfor de 56 kroner retur.

Til gengæld mener nævnet ikke, at de 40 minutter i lufthavnen og den efterfølgende taxatur er en mangel:

“Klageren har oplyst, at rejsetiden på udrejsen blev forlænget med 40 minutter i forbindelse med at klageren afventede bagagen i Madrid lufthavn. Ankenævnet finder ikke, at dette forhold er en mangel, der berettiger klageren til et nedslag i rejsens pris eller erstatning. Ankenævnet kan derfor ikke imødekomme klagerens krav vedrørende taxaudgiften.”

Det betyder alt i alt, at klageren ikke har fået medhold i hele sin klage. Derfor tilbagebetales det gebyr på 275 kroner, det koster at klage, ikke.

Klageren har derfor alt i alt tabt 219 kroner og betalt for en taxatur – men til gengæld fået delvist ret.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu