Kør så ordentlig: Nu svinger politiet bødeblokken

30. maj 2016 10:21 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

I Danmark har vi alle dage haft højrekørsel, men det til trods lykkes det stadig for enormt mange danskere at misforstå, hvad det egentlig betyder. Man skulle ellers tro, det var simpelt nok: Hold til højre, når du kan.

Video: Vejdirektoratet (2013)

Det er en simpel besked, en simpel fortolkning af en lovtekst og sågar en ganske simpel manøvre. Alligevel har mange stadig svært ved at forstå og foretage den. I Danmark kører vi bil i højre side. Det betyder kort og godt, at vi – så vidt det er muligt – kører så langt til højre, som det er muligt. Det gælder også, når der er mere end en spor i samme retning. Vejdirektoratet og politiet vil gerne arbejde for, at de danske bilister rent faktisk forstår, at det passer, når det bliver sagt, at vi har højrekørsel.

De to parter indleder derfor med begyndelse mandag en ugelang razzia mod bilister, der endnu ikke har lært om højrekørsel – eller bevidst vælger at ignorere det. Det kan godt gå hen og blive en indbringende turné rundt om i landet.

Prisen for at “glemme” at holde til højre på en flersporet vej er 1000 kroner lige ud.

Den nystartede razzia har til formål at øge indsatsen og kendskabet til højrekørsel, og det er politiet nødt til at være med til – så bilisterne kan mærke konsekvensen. Normalt skal der lidt mere til, før bødeblokken svinges.

– Vi giver egentlig kun bøder, når der er tale om grelle kørselsfejl, men folk skal generelt blive bedre til at give plads, når de kører, fortalte vagtchef ved Syd- & Sønderjyllands Politi, Allan Dalager, til Newsbreak oven på en opmærksomhedsskabende besked på Twitter, der faldt i weekenden.

Skærpet sikkerhed

Vejdirektoratet gennemførte i 2015 en undersøgelse af, hvad danske bilister finder irriterende og generende i trafikken. Hele 62 procent svarede, at det mest generende er bilister, der ikke holder til højre. Det kan skabe potentielt farlige situationer, når bilerne fylder venstre spor i stedet for højre. Det fortæller Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

– Det, vi kan se, er, at det skaber situationer, hvor andre bilister overhaler inden om, fordi forankørende generer. Enten det, eller også kører de rigtig tæt på forankørende for at presse vedkommende til at trække til højre. Det resulterer i rigtig mange bagende-kollisioner, der er farlige, siger hun til Newsbreak.dk. Overhaling indenom medfører en bøde på 2000 kroner samt ét klip i kørekortet.

Både hun og politiet håber på, den igangværende razzia kan bidrage til skærpet fokus og ikke mindst bedre bilisme. Disse ugelange aktioner holdes en til to gange om året – afhængig af politiets kapacitet.

Fremkommelighed

En anden vigtig effekt, der spoleres fuldstændig af bilisters manglende hensyn og unødvendige færden i venstre vognbane, er fremkommeligheden. Det gælder både for politiet, ambulancer og andre bilister.

– Vejdirektoratet arbejder for at udnytte vejenes kapacitet bedst muligt, og det sker bestemt ikke, når hele det venstre spor pludselig bliver fyldt op, siger Matianne Foldberg Steffensen, der bakkes op af politiet.

I weekenden fortalte vagtchef Allan Dalager til Newsbreak.dk, at problemstillingen er overraskende nuanceret. Først og fremmest skal man give plads til folk, der kører hurtigere end én selv. Men hvis politi og brandvæsen er i hurtig udrykning, skal der også være plads til dem. De kan normalt bruge nødsporet, men ikke i alle tilfælde.

– I udlandet trækker folk til venstre og højre og giver plads til os i midten. Så der er altså mange meninger om det her, men det handler om at lave flow i trafikken. Og det handler om, at folk skal kunne komme forbi, siger Allan Dalager.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu