Flere tusinde skal have penge tilbage

To realkreditinstitutter har misforstået nye regler, hvilket er gået ud over op mod 3000 boligejere

Realkredit Danmark er et af de to institutter, som skal betale penge tilbage til kunder.
Realkredit Danmark er et af de to institutter, som skal betale penge tilbage til kunder.
Udgivet Opdateret

3000 boligejere har enten betalt for meget eller mistet en fordel, hvis de senere vil lægge lån om eller sælge. 

Det skyldes en fejl, som både Realkredit Danmark og Jyske Realkredit har begået. De to realkreditinstitutter har nemlig misforstået nye tinglysningsregler. Det skriver Finans.dk

"Pinlig sag" 

Hos Realkredit Danmark skal 200 kunder have penge tilbage, mens 2.200 kunder kompenseres, fordi de har mistet muligheden for at spare stempelomkostninger, hvis de senere vil have et nyt lån eller sælge.

I Jyske Realkredit drejer det sig om 331 kunder.

"Tinglysning er en forudsætning for hele realkreditsystemet. Så også for deres egen skyld bør de have 100 procent styr på det," siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen, som mener, at det er en pinlig sag.

Beklager fejl

Fejlen er opstået, fordi loven om tinglysningsafgift til staten blev ændret i 2019, oplyser direktør i Realkredit Danmark, oplyser direktør i Realkredit Danmark, Klaus Kristiansen, til Finans.dk. 

I 2020 opdagede realkreditselskabet, at man tolkede loven anderledes end tiltænkt. 

Begge realkreditinstitutter har beklager fejlen og er i gang med at rette op.

Powered by Labrador CMS