Jøder 'må godt' men ikke muslimer

Der er mange flere tvivlere end tidligere antaget, når man spørger danskerne specifikt til omskæring af jøder og ikke også muslimer

Danskerne går i højere grad med til at jøder omskærer drenges forhud, end at muslimer gør det
Danskerne går i højere grad med til at jøder omskærer drenges forhud, end at muslimer gør det
Udgivet Opdateret

Citathistorie: Kristeligt Dagblad

Tidligere undersøgelser har vist massiv modstand i befolkningen mod rituel drengeomskæring, der praktiseres herhjemme af både jøder og muslimer.

Men spørger man kun til jødernes ritual, er mange danskere noget mindre skråsikre.
Det skriver Kristeligt Dagblad.

Det Jødiske Samfund har netop fået analyseinstituttet Gallup til at spørge befolkningen, om det fortsat bør være lovligt for danske jøder at få omskåret deres sønner, hvis sundhedsmyndighedernes retningslinjer overholdes.

Det mener 16 procent af de 1014 repræsentativt adspurgte danskere, at det skal være. 38 procent svarer ”nej”. Derudover er der to store grupper, som ikke tager direkte stilling. 

Et andet billede

24 procent svarer, at de er i tvivl, mens 20 procent mener, at de ikke har forudsætninger for at besvare spørgsmålet. 2 procent afviser helt at svare. 

Det er altså omkring 4 ud af 10 danskere, der direkte melder ud, at jøder ikke skal have lov til at omskære drengebørn rituelt.

Dermed viser undersøgelsen et lidt andet billede end tidligere af slagsen. 

Da Megafon på vegne af Politiken og TV 2 for et år siden spurgte danskerne, om omskæring af børn under 18 år skulle forbydes – hvilket altså ville gælde både jøder og muslimer – var 86 procent for et forbud, mens 14 procent var imod.

Længere dansk historie

Formand for Det Jødiske Samfund i Danmark Henri Goldstein oplyser, at menigheden bestilte undersøgelsen hos Gallup, fordi man havde en fornemmelse af, at danskerne har en mere nuanceret holdning til spørgsmålet om rituel drengeomskæring end blot som ja/nej-spørgsmål.

I spørgsmålet til befolkningen fra Det Jødiske Samfund og Gallup spørges der specifikt til jøder og ikke til, hvorvidt muslimer skal have lov til at omskære deres børn. Det kan også forklare, at der er mange, som tvivler, mener Goldstein.

- Jeg tror, det spiller en vis rolle. Jøder har en 400-årig lang tradition og historie i Danmark, som muslimer af naturlige årsager ikke har. Når man spørger blot til jøder, tror jeg, det er med til at give en nuanceforskel, som jeg dog vil påpege, at jeg ikke er specielt begejstret for. Jeg under muslimer at kunne følge deres kultur og tradition i lige så høj grad, som jeg under jøder det. Religionsfrihed og trosfrihed gælder alle, siger han.

Større forståelse

Religionssociolog Brian Arly Jacobsen, der er lektor ved institut for tværkulturelle og regionale studier på Københavns Universitet, vurderer også, at den store andel tvivlere kan hænge sammen med, at man har spurgt specifikt til jøder. 

Han oplyser, at der i befolkningen er en større tendens til at vise forståelse for den jødiske befolkningsgruppe end den muslimske, når det kommer til religiøs praksis.

- Det er der historiske årsager til, men det kan også hænge sammen med den politiske diskussion, der er om muslimer. Den ser vi ikke tilsvarende om jøder. Også i Folketinget er der en større vilje til at beskytte jødisk liv i Danmark. Man hører endda sommetider som en påstand i den offentlige debat, at rituel drengeomskæring for længst var forbudt, hvis det udelukkende var en muslimsk praksis. Men det er spekulativt, og vi kan ikke rigtigt vide, om det ville være tilfældet, siger han.

Powered by Labrador CMS