Kend din ret ved strejke

Strejke kan betyde aflyste ferierejser, men der er muligheder for kompensation

Udgivet Opdateret

Piloter fra SAS gik mandag i strejke, og det kommer formentlig til at påvirke flytrafikken samt mange danskeres sommerferie. 

Forbrugere har dog rettigheder, og kan ofte få udgifter og ekstraudgifter betalt i forbindelse med aflyste flyafgange. 

Søg vejledning

- Hvis du bliver berørt af en strejke, kan dine rettigheder afhænge af flere forskellige regelsæt – afhængig af rejsetypen og de konsekvenser strejken får for rejsen. Er du utilfreds med den løsning, du bliver tilbudt af flyselskabet eller rejsebureauet, så søg vejledning på forbrug.dk eller via Forbruger Europas hotline, siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa i en pressemeddelelse. 

Det er dog vigtigt, at man holder sig godt orienteret, og at man er klar til at klage. 

Forbrugere har rettigheder, hvis en flyafgang bliver aflyst. Det er dog vigtigt, at man er opmærksom og søger vejledning.
Forbrugere har rettigheder, hvis en flyafgang bliver aflyst. Det er dog vigtigt, at man er opmærksom og søger vejledning.

Rettigheder ved flystrejke

Hold dig informeret om netop din afgang.

- Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.

Alternativ rejse ved aflysning

- Vent med at søge alternative rejser til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.

- Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.

- Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan du ikke være helt sikker på, at få erstattet dine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab.

Vær godt klædt på til eventuel senere klage

- Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.

- Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.

- Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Powered by Labrador CMS