Søværnet klar med både til pirater

Komplet tåbeligt, at søværnet nu skal til at forære gummibåde, motorer og madpakker til afrikanske sørøvere som tak for deres kriminelle indsats, skriver Newsbreak.dk's chefredaktør Claus Jessen

Fregatten Esbern Snare skal nu til Afrika for at dele gummibåde og madpakker ud til de lokale pirater.
Fregatten Esbern Snare skal nu til Afrika for at dele gummibåde og madpakker ud til de lokale pirater.
Udgivet Opdateret

Om et par uger sætter det stolte danske krigsskib Esbern Snare kursen mod syd for at bekæmpe pirater i Guineabugten ud fra Afrikas kyst.

Vi gør honnør for beslutningen om at få nedkæmpet pirater og andre forbrydere, som generer  den civile handelsflåde.

Det er et uvæsen at plyndre andre, skyde løs og tage gidsler.

Men herefter ophører enhver form for fornuft i, hvad der bedst kan betegnes som Søværnets seneste skud på en regulær Gak-Gak-mission.

Det har nemlig ikke været muligt for den danske stat at få aftaler i stand med de afrikanske kyststater, som ligger direkte ud til forbryder-bugten.

Dermed er det komplet umuligt at få retsforfulgt de pirater, som den danske fregat nedkæmper og tager til fange på åbent hav. Og hvad skal man i øvrigt gøre ved de tilfangetagne sørøvere?

Esbern Snare har godt nok indrettet nogle bure, som forbryderne kan spærres inde i. Men her kan de jo ikke sidde i al evighed uden rettergang.

Fregatten må kun operere i internationalt farvand, som er omkring 20 kilometer fra selve kysten. Så krigsskibet kan ikke sejle i havn med banditterne.

Men her er så Søværnets groteske Hovsa-løsning:

Flotilleadmiral Carsten Fjord-Larsen fortæller til Danmarks Radio, at man nu har lastet det danske krigsskib med gummibåde og påhængsmotorer.

Ideen er i fuldt alvor, at piraterne får en gummibåd, motor og brændstof udleveret, så de selv kan sejle de tyve kilometer i land.

Sørøverne må naturligvis hverken sulte og tørste undervejs. Så de får også lige udleveret madpakker og vand til hjemrejsen.

Alt er naturligvis gennemtænkt til mindste detalje. Hverken gummibåd eller motor må være af en beskaffenhed, så materiellet kan bruges til nye angreb på handelsflåden.

Det eneste, der efterhånden mangler i Søværnets serviceaftale, er en halv tønde rom, som piraterne kan fejre deres hjemkomst med.

Seniorforsker Katja Lindskov Jacobsen fra  Center for Militære Studier ved Københavns Universitet har studeret Gak-Gak missionen til bunds. 

Hun når frem til følgende ikke særligt overraskende konklusion: Vi kan anholde dem (piraterne, red.), men ikke komme videre i processen.

Må vi foreslå, at den danske fregat bliver liggende i dansk havn, indtil de afrikanske stater begynder at samarbejde med den danske stat, så piraterne omgående ryger bag tremmer, når de sætter fødderne på afrikansk jord.

Alt andet er jo rent GAK-GAK.

Powered by Labrador CMS