'Undskyld er jeg lige blevet blitzet?'

Bilister henvender sig ofte til operatørerne i politiets fartfælder. Det skete også, da Newsbreak.dk var med på fartjagt

Udgivet Opdateret

- Undskyld, hvor kan jeg få at vide, om jeg er blevet blitzet?, lyder det fra en ung mand.

Newsbreak.dk er på fartjagt med Sydøstjyllands Politi i Vejle på en kold formiddag i januar.

Og den unge mand er ikke alene om at henvende sig til operatørerne i politiets fartfælder - det sker nemlig jævnligt. 

- De fleste henvender sig nysgerigt og spørgende. Desværre med den indgangsvinkel "Jeg tror, jeg blev blitzet". Kan jeg få at vide med, hvor meget?, siger vicepolitiinspektør i Sydøstjyllands Politi Jesper Engelund til Newsbreak.dk.

Det er ikke altid politiet vil oplyse, hvor hurtigt blitzede bilister har kørt, når de henvender sig. Bilisten i bilen på billedet blev ifølge Newsbreak.dks viden ikke blitzet under fartjagten.
Det er ikke altid politiet vil oplyse, hvor hurtigt blitzede bilister har kørt, når de henvender sig. Bilisten i bilen på billedet blev ifølge Newsbreak.dks viden ikke blitzet under fartjagten.

Var over grænsen

Og netop denne situation udspillede sig også på denne fartjagt, hvor den unge mand hastede forbi. 

- Ja, du er blevet registreret, og den er over fartgrænsen, lyder det fra ATK-operatøren. 

- Fuck mand, får jeg så et klip?, ville han vide.

Beroligende svarede operatøren: - Nej, du står til en bøde.

Newsbreak.dk forsøgte at få en kommentar fra den unge mand, som ikke ville stå frem i pressen.

Sådan ser vognen ud, når måleren er placeret bag i bilen og altså ikke sat ude ved vejen.
Sådan ser vognen ud, når måleren er placeret bag i bilen og altså ikke sat ude ved vejen.

Skal behandles

Han var dog heldig, at operatøren valgte at fortælle, hvor hurtigt han havde registret, at han kørte.  Det vil de nemlig ikke altid.

- Vi er ikke så glade for at oplyse det, men det er da sket, at vi har fortalt folk, hvad vi kan se, at de har kørt med. Men det er sådan, at systemet skal behandle de data, der er kommet ind, siger vicepolitiinspektøren. 

Således kan det altså ændre fra det man får at vide på stedet, når alle data er blevet behandlet. 

DERFOR ER DE NYE VOGNE MERE EFFEKTIVE

Fordelen ved de nye ATK-vogne er, at selve måleren, som bliver sat ud til vejen, er trådløs. Derfor skal den ikke forbindes med ledning til vognen.

Det betyder, at det bliver lettere for politiet at sætte dem op steder, der ikke før var tilgængelige.

En anden fordel de nye målere har, er at de også tager et billede af køretøjet bagfra. Det betyder, både at motorcyklister nu lettere kan blive taget i fartkontrol.

Men hvis en bil har tabt forreste nummerplade, eller hvis den er bukket og dermed ulæselig, så vil der også være et billede af bagerste nummerplade.

Powered by Labrador CMS