Danske mænd om biler & brændstof: Klingende mønt og miljøhensyn

Når bilen skal tankes, ser danske mænd allermest efter prisen. Men mens mændene tanker, drømmer de om miljøvenlige biler. Foto: Colourbox.com (Modelfoto).
Udgivet Opdateret

Når bilen skal tankes, ser danske mænd allermest efter prisen. Men mens mændene tanker, drømmer de om miljøvenlige biler. Det viser en analyse, Statoil har gennemført.

Flere end 2.200 mænd har afsløret, hvad der egentlig foregår i hovedet på dem, når de skal tanke, og mens de tanker. Og når der skal vælges tankstation, er sagen klar. Bilen svinges ind, hvor prisen er god. Det gælder for 80 pct. af de danske mandlige bilister. Kun få pct. vælger tankstation på baggrund af viden om CO2-venlig benzin.

– Det mønster kender vi godt, og det er helt forståeligt. Med vores nye miles kan vi både fokusere på kørefordele, pris og generelle miljøfordele. Vi har ligget forrest med produktudvikling i mange år, men vi skal være bedre til at fortælle vores kunder, at brændstof er forskelligt og giver den enkelte bilist forskellige fordele, fortæller Peter Rasmussen, Fuel Director hos Statoil Fuel & Retail.

Og noget tyder på, at kombinationen af sparet mønt og miljøgevinst vil tiltale de mandlige bilister.

Ny bil? Miljøvenlig og brændstoføkonomisk – ja tak!

Statoils analyse viser, at når danske mænd drømmer om ny bil, så er det under 10 pct., der har en bil med stor motor øverst på ønskesedlen. Til gengæld drømmer 32 pct. om en mere miljøvenlig bil. Og i kommentarer til analysen har mange af mændene angivet både brændstoføkonomi, mange kilometer på literen, billig drift samt en lav ejerafgift som vigtige dele af drømmen om ny bil.

– Med miles kan vi faktisk hjælpe vores kunder med at komme lidt tættere på drømmescenariet. Selv uden en ny bil kan de køre længere på literen og samtidig spare penge. Det er godt for pengepungen, miljøtankerne og helt konkret i forhold til den reducerede CO2-udledningen, forklarer Peter Rasmussen og fortsætter med et smil:

– Alt andet lige er det også lettere at skifte brændstof end at skifte bil.

Op til 2,7 pct. længere per km med miles-benzin svarer til en besparelse på 30 øre per liter i forhold til Statoils tidligere produkt. Og det batter faktisk noget, når bilerne kører længere på literen. Selvom markedsandelen forbliver præcis den samme, vil Statoils kundeskare tilsammen kunne køre mere end 192 mio. kilometer længere om året på miles-benzin – uden at tanke mere end de plejer. Det kan omregnes til en besparelse på mere end 29.000 tons CO2, hvilket svarer til det årlige CO2-udslip for ca. 3.600 borgere.

Det laver mænd, når de står på en tankstation

Statoil og YouGov har undersøgt, hvad mænd laver, mens de tanker bilen.

•    62 pct. har blikket skarpt rettet mod tælleren på benzinstanderen.

•    56 pct. følger med ’i livet på tanken’. Tallet dækker over, at 49 pct. af de yngre mellem 18-34 bruger tiden på den måde, mod hele 60 pct. af de 35-49-årige.

•    7 pct. af mændene mellem 18-34 år bruger tiden til at snakke med passagererne eller tjekke mails, 6 pct.

•    Er manden familiefar eller i hvert fald mellem 35-49, svarer 8 pct., at de bruger tiden på at ordne bilen (vaske, pudse).

•    Stik mod hvad mange kunne tro, er det kun 1 pct. af de danske mænd, som bruger tiden på at tjekke sportsresultater på mobilen.

Powered by Labrador CMS