ANNONCE

Kunde betalte for meget for at krydse Storebælt

8. februar 2020 12:32 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Problemet var angiveligt blevet løst. Det er det så måske ikke alligevel.

Kunde betalte for meget for at krydse Storebælt
Kører du i en meget lille bil, bør du overveje at holde øje med, hvad du egentlig giver for at krydse Storebæltsbroen. Foto: Scanpix.

Hvis du har krydset Storebælt via Storebæltsbroen de seneste måneder, og kører du i en mikrobil, så er der en risiko for, at du har betalt mere, end du skulle, for at komme forbi betalingsanlægget. Det skriver DR Nyheder.

Det er ikke første gang, der er problemer med betalingsanlægget på broen, da problemet blev omtalt tilbage i januar måned.

Artiklen fortsætter under videoen. 

Dengang skrev Ritzau, at det anlæg, der står for at organisere betalingerne fra køretøjer, fik skiftet motor mellem september og december 2019.

Efterfølgende opdagede man, at det nye anlæg ikke var lige så god til at skelne mellem køretøjernes størrelse som det gamle, og i januar kom det så frem, at det er de helt små biler, anlægget har svært ved at finde rundt i.

Utroværdigt

DR Nyheder skriver nu, at mindst én bilist siden da er blevet overfaktureret tre gange, når hun har passeret broen, selvom man hos Sund og Bælt mente, at problemet var blevet løst.

Sund og Bælt kom selv ind på problemet, da de i januar udsendte en pressemeddelelse, hvor de skrev, at man havde rettet den fejl, der gjorde, at små biler blev overfaktureret.

– Vi arbejder mod den højeste kvalitet på 99,9 pct. og monitorerer løbende den leverede kvalitet. Vi beklager meget fejlen og de gener, den har medført for vores kunder. Fejlen er nu fundet og løst. I betalingsanlægget er det marginaler, der afgør, om en bil klassificeres som en lille bil under tre meter eller som en almindelig personbil. Fx har en Toyota IQ en længde på 2,98 meter, og en almindelig personbil er mellem 3 og 6 meter. Her skal kunden derfor være særligt opmærksom på monteret ekstraudstyr bag på bilen, da det kan have betydning for, om bilen opmåles som under tre meter, sagde Palle Nygaard, Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg, i pressemeddelelsen.

DR Nyheder har talt med en ejer af netop en Toyota IQ. Det er hende, der er blevet overfaktureret igen og igen, efter at Sund og Bælt ellers mente, at de havde løst problemet.

– Jeg ved ikke, hvorfor de vil fremstå, som om der ikke er nogen problemer, for det er der jo. Jeg synes, det er utroværdigt i hvert fald, siger den uheldige bilist, Jannie Mann, til DR Nyheder.

Du kan hos DR Nyheder læse mere om, hvordan du undersøger, om du har betalt for meget for at krydse Storebæltsbroen.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu