Pas på svindel: Du kan ikke få et sæsonpas til Legoland for en krone

12. juni 2018 16:23 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Både via SMS og email forsøger svindlere at lokke danskere i problemer.

Del:

Nettet vrimler, som hyppige læsere af Newsbreak vil vide, med svindel af mere eller mindre effektfuld karakter. Denne gang forsøger lyssky typer at udnytte en af landets velkendte attraktioner for børn og byggeglade voksne.

Redaktionen har netop modtaget en mail, der lover at kvittere med en præmie bestående af et sæsonpas til Legoland for en krone. Det eneste krav er, at vi besvarer et spørgeskema, som er sendt til 500 særligt udvalgte danskere. Det skal dertil gå stærkt, for der er kun 27 præmier tilbage, presses vi af mailen.

Legoland har i år 50 års fødselsdag og i den forbindelse ér priserne for sæsonpas faktisk sat ned, men dog ikke til en krone, fortæller pressemedarbejder i forlystelsesparken, Kasper Tangsig, til Newsbreak.

Advarede selv

Hos Legoland har man været opmærksom på problemet med svindelforsøg, der udnytter parkens 50 års-fødselsdag, i noget tid. Pludselig modtog forlystelsesparkens medarbejdere flere henvendelser fra gæster og andre, der som Newsbreak blev lovet fordelagtige priser uden at tro på ægtheden.

Derfor har Legoland på sin Facebook-profil lagt et opslag ud, der oplyser folk om, at disse svindelforsøg eksisterer. Der er ifølge parken selv tale om både SMS og email, der med ordene “Legoland fejrer 50 års fødselsdag! Og i den anledning har vi sat bl.a. 500 sæsonpas til salg for kun 1 kr!” lokker. Ordlyden er nogenlunde ensartet om det er SMS eller email.

Fælles for begge svindelforsøg er, at de indeholder flere links til lyssky domæner. Det bedste råd her fra er, at du ikke trykker der på – slet i stedet mailen og sms’en. Førstnævnte er afsendt fra “brugeren” iem @ ica-testers.com, og domænet lyder da ganske vist som et undersøgelses-bureau, men i galleriet over artiklen kan du se, at det ikke er, hvad vi får frem. Det har ikke noget at gøre med Legoland for en krone.

(Artiklen fortsætter under opslaget)

Sådan gør de

IT-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra firmaet CSIS har tidligere over for Newsbreak forklaret, hvorfor det ofte er kendte firmaer og brands, der bliver udnyttet af svindlere til det farligt populære phishing, hvor formålet er at lokke informationer ud af folk under falsk påskud.

– Svindlere forsøger at udnytte brands, vi som forbrugere har tillid til. I Danmark handler vi meget på nettet, og modtager vi eksempelvis en mail fra “Netflix” på korrekt dansk, hvor firmaet oplyser, at vi skal opdatere betalingskortoplysninger, så ved svindlerne, at nogle gør det, fortalte han.

Det er ofte de samme firmaer, der bliver brugt som falsk afsender på mails, der ikke vil dig noget godt. Det skyldes ifølge sikkerhedseksperten, at svindlerne er ekstraordinært dovne. Desværre har de ikke grund til andet.

– Der findes rigtig mange steder på nettet, hvor svindlere udveksler deciderede skabeloner og viden om effekten af forskellige mails og målgrupperne hertil. Det foregår også på Facebook. Det skyldes ganske enkelt, at det er den lettest tænkelige måde at gøre det på. Er bare en promille af de, der får mailen, hoppet i, så har det kunnet betale sig, siger han. Måske er nogen også hoppet i fælden, når de loves sæsonpas til Legoland for en krone.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu