Livsfarlig rundkørsel: Sådan står det til i dag

1. november 2019 16:32 | Af: Keld Stampe, ks@newsbreak.dk

Dybe panderynker grundet ulykkesstatistikken for et specifikt trafik-knudepunkt i Danmarks femtestørste by, Esbjerg, er nu afløst af smil.

‘Danmarks farligste rundkørsel’. Denne lidet flatterende titel fik Strandby Plads-rundkørslen i Esbjerg hæftet på sig i sommeren 2016.

I dag er situationen faktisk en ganske anden.

Artiklen fortsætter under artiklen

Rundkørslen, der har seks ben, var – og er stadig – et trafikknudepunkt i byen og dengang talte ulykkesstatistikkerne sit eget, uhyggelige sprog.

På 10 år havde den været scene for flere end 50 alvorlige ulykker med personskade. I 37 tilfælde var det gået ud over cyklister eller knallertkørere.

Farten den store synder

Fakta fik politikerne til at reagere. Rundkørslen skulle have en seriøs opgradering med blandt andet fartdæmpende foranstaltninger. Til formålet blev der afsat 1,7 millioner kroner.

Arbejdet blev sat i gang i august 2016 og var afsluttet godt et par måneder senere.

– Det helt store problem var farten i rundkørslen. Den havde to kørebaner og bilerne kunne snildt køre igennem den med 50 kilometer i timen, forklarer Søren Heide Lambertsen (S), der er formand for Teknik og Byggeudvalget i Esbjerg Kommune, til Newsbreak.dk.

Markante ændringer

Han fortæller desuden, at der som sådan ikke var en egentlig cykelsti, men blot et markeret areal til cyklister.

– Vi gjorde øen i midten af rundkørslen fysisk større. Ydermere blev den omkranset at et hævet areal i rød farve. Det betød, at der nu er én kørebane. Samtidig blev indkørslerne indsvævret og samtlige fodgængerovergange markeret med lyssignal, siger Søren Heide Lambertsen og fortsætter:

– Der blev desuden etableret en egentlig og hævet cykelsti med kantsten ud mod kørebanen. Den har hvid og skridsikker belægning, hvor der kun kører cykler og er blå, hvor bilerne kører ud af rundkørslen. Desuden har cyklisterne nu deres helt egne udkørsler. Ikke mindst det sidste tror jeg, gør en kæmpe forskel.

Træls start

Resultatet af ændringerne er imponerende, omend det startede lidt skidt.

– Vi oplevede desværre to uheld med personskade umiddelbart efter, arbejdet var afsluttet. Sandsynligvis på grund af for sparsomt lys. Så det blev udbedret og siden har vi ikke registret en eneste ulykke med personskade. Så jeg vil vove at påstå operationen lykkedes – og patienten overlevede, siger Søren Heide Lambertsen.

Oprindeligt var målet med ændringerne at reducere antallet af ulykker med 40 procent og personskader med 50. Det mål må siges at være nået. Godt og vel.

Strandby Plads rundkørslen i Esbjerg er nu langt fra Danmarks farligste rundkørsel. Den ære er ifølge SN.dk tilfaldet rundkørslen ved Helligkorsvej, Møllehusvej og Fælledvej i Roskilde.

Her er rundkørslen genstand for 113 potentielle ulykker i døgnet. Det svarer i gennemsnit til en mulig ulykke hvert 12. minut.

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu