Kalk er livsvigtigt for dig: Sådan får du nok

28. juli 2019 06:20 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

Det er ikke kun børn og ældre, der skal være opmærksomme på at få nok calcium - eller kalk, som det også kaldes.

Del:

Calcium- eller kalk – er et af de vigtigste mineraler overhovedet, og derfor er mangel på calcium en tilstand, man bør tage meget alvorligt.

Calcium er især vigtigt for opbygningen af muskler og knoglemasse.

Det skriver Samvirke.

Derfor er det vigtigt, at personer i alle aldersgrupper sørger for at få nok af det livsvigtige mineral, har Grethe Andersen, der er tidligere chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og nu selvstændig ernæringsekspert, tidligere udtalt til Samvirke.

– Knogler, muskelvæv og røde blodlegemer opbygges og nedbrydes gennem hele livet, og derfor har alle i alle aldre behov for calcium og de øvrige mineraler, der bruges i knogler og tænder, siger Grethe Andersen.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilke fødevarer der er gode kilder til calcium.

Symptomer på mangel på calcium

Ifølge Netdoktor.dk er symptomer på mangel på calcium i første omgang svaghed i musklerne og eventuelle knoglebrud.

Senere vil symptomer som prikken og stikken i fingrene og ved munden, kramper, mentale forstyrrelser, hjertestop og knogleskørhed måske ses.

Artiklen fortsætter under videoen

Det anbefalede daglige indtag for voksne er 800 milligram.

Mangel på calcium vil ifølge Sundhed.dk typisk opstå, fordi man har en sygdom, der gør, at kroppens optag af mineralet bliver dårligere.

Behandling af mangel på calcium vil derfor typisk være, at man får fastlagt, hvilken sygdom man har, og derefter behandler den.

Ofte stillede spørgsmål:

Hvad er calcium?

Calcium er et af de vigtigste mineraler for kroppen, og det har blandt andet stor betydning for musklerne og knoglerne.

Hvordan føles mangel på calcium?

Symptomerne er svaghed i musklerne, knoglebrud, prikken og stikken i fingrene og ved munden, kramper, mentale forstyrrelser, hjertestop og knogleskørhed.

Hvor meget calcium skal man have?

800 milligram om dagen for voksne.

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu