Overset stof er livsvigtigt: Sådan får du nok

4. august 2019 08:41 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

Fosfor er et af de mest afgørende stoffer for dit helbred og velbefindende.

Mineralet fosfor er utroligt vigtigt for kroppen, og mangel på fosfor er derfor en særdeles alvorlig tilstand, som man bør søge behandling for.

Fosfor har stor betydning for mange af kroppens processer – det er blandt andet sammen med calcium et af de væsentligste stoffer for knoglerne ifølge Netdoktor.dk.

Det anbefalede daglige indtag af fosfor for voksne er 600 milligram om dagen.

Symptomer på mangel på fosfor

Heldigvis er mangel på fosfor en meget sjælden lidelse, som man stort set kun bliver ramt af, hvis man samtidig lider af ekstrem alkoholisme ifølge Videnskab.dk.

Ved blot at spise en varieret kost, burde man derfor kunne få nok af mineralet.

Artiklen fortsætter under videoen

Symptomer på mangel på fosfor er blandt andet muskelsvaghed, nedsat appetit, nedsat dannelse af normal knoglemasse og afkalkning af knoglerne ifølge Netdoktor.dk.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilke fødevarer der er gode kilder til fosfor.

Få ikke for meget

Til gengæld skal man være påpasselig med at få for meget fosfor ifølge Danmarks førende mineral- og vitaminforsker, professor mso Susanne Gjedsted Bügel fra Institut for Klinisk og Forebyggende Ernæring på Københavns Universitet.

– Får man for meget fosfor, kan det betyde, at man ophober kalk i karvæggene, og man kan få knogleskader, fordi forholdet mellem calcium og fosfor i kroppen er ude af balance, forklarer Susanne Gjedsted Bügel til Videnskab.dk.

FAQ:

Hvad er fosfor?

Fosfor er et af de vigtigste mineraler, som blandt andet har stor betydning for opbygningen af knoglerne.

Hvordan føles mangel på fosfor?

Symptomer er muskelsvaghed, nedsat appetit, nedsat dannelse af normal knoglemasse og afkalkning af knoglerne.

Hvor meget fosfor skal man have?

600 milligram om dagen for voksne.

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu