Mystisk stof er livsvigtigt: Sådan får du nok

4. maj 2019 10:56 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

Hvis du lider af mangel på krom har du sandsynligvis højere risiko for at udvikle diabetes.

Alle kendte vitaminer og mineraler er det livsnødvendigt for mennesker at få nok af. Det gælder ikke mindst det ellers mystiske mineral krom. Man kender dog ikke til fulde konsekvenserne ved, at patienter lider af mangel på krom – men det kan muligvis give forhøjet risiko for diabetes.

Det skriver Videnskab.dk.

Man kan dog ikke kurere sygdommen ved at give diabetes-patienter krom, forklarer professor mso Susanne Gjedsted Bügel fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet til Videnskab.dk.

– Det hjælper ikke noget bare at give folk mere krom. Det får man ikke noget ud af i forhold til diabetes. Men får man til gengæld ikke nok, er funktionen af sukkeromsætningen ikke optimal, og så kan det selvfølgelig være en fordel at få mere krom, siger Susanne Gjedsted Bügel.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilke fødevarer der har et højt indhold af krom.

Symptomer på mangel på krom

Der findes meget få tilfælde, hvor det er konstateret, at en patient har lidt af mangel på krom.

Artiklen fortsætter under videoen

Symptomerne på en mangeltilstand er derfor ikke kendt.

Det er heller ikke helt sikkert, hvor meget krom man bør have om dagen – men omkring 20-200 mikrogram per dag burde være tilstrækkeligt ifølge Netdoktor.dk.

Ofte stillede spørgsmål:

Hvad er konsekvenserne ved mangel på krom?

Der er muligvis en forhøjet risiko for at få diabetes.

Hvad er det anbefalede daglige indtag?

20-200 mikrogram menes at være tilstrækkeligt.

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu