Dårlig søvn? Måske mangler du vigtigt stof

31. marts 2019 13:33 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

Mangel på magnesium kan blandt andet føre til dårlig søvn og andre ubehagelig symptomer.

Magnesium er et af de vigtigste mineraler for kroppen, og mangel på magnesium er derfor en yderst alvorlig tilstand, som man gør klogt i at tage alvorligt.

Mineralet har ifølge Netdoktor.dk stor indflydelse på, hvor godt stofskiftet, musklerne og hjertet fungerer – og tilmed kan mangel på magnesium blandt andet gøre, at man sover dårligt ifølge alt.dk.

− Magnesium bruges i flere end 300 enzymfunktioner i kroppen og påvirker alt fra hormonsystemet og immunforsvaret. Mineralet har stor betydning for hjertet, hjerterytmen og kredsløbet, og det medvirker til at regulere blodtrykket, har ernæringsterapeut Anne van der Merwede tidligere udtalt til Alt For Damerne.

Det er derfor en god idé at få nok af det livsvigtige mineral.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilke fødevarer der er gode kilder til magnesium.

Symptomer på mangel på magnesium

Ifølge Netdoktor.dk vil symptomerne på mangel på magnesium først vise sig, når man er i alvorligt underskud af mineralet.

Her kan symptomerne være muskelsvaghed, rysten, kramper og mentale forstyrrelser.

Artiklen fortsætter under videoen

Ydermere kan man ifølge Videnskab.dk risikere, at kalk ophober sig i blodårene, hvilket øger risikoen for blodpropper.

– Det ser man ved svær magnesiummangel. Kroppens kalkoptag stiger, og så bliver kalken deponeret steder i kroppen, hvor det ikke skal være,« siger Susanne Gjedsted Bügel, professor ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet til Videnskab.dk.

Ifølge Netdoktor.dk er det anbefalede daglige indtag af magnesium 350 milligram for mænd og 280 milligram for kvinder.

FAQ:

Hvad er magnesium?

Magnesium er et livsvigtigt mineral, der blandt andet har betydning for søvn, stofskifte, muskler og hjerte.

Hvordan mærkes mangel på magnesium?

Hvis man får for lidt af mineralet kan man blandt andet risikere, at kalk ophober sig i blodårene, hvilket øger risikoen for blodpropper.

Hvor meget magnesium skal man have?

Det daglige behov for mænd og kvinder er henholdsvis 350 milligram og 280 milligram.

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu