ANNONCE

Så vigtigt er overset stof for tænderne

19. maj 2019 10:52 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

Mangel på molybdæn kan muligvis gøre din risiko for at få huller i tænderne større.

Hvor meget molybdæn, man har brug for – og dermed hvornår man lider af mangel på molybdæn – er der ikke megen viden om. Til gengæld menes det, at molybdæn kan spille en afgørende rolle for, om man får huller i tænderne.

Det skriver netdoktor.dk.

Ifølge Sund Forskning skyldes det, at molybdæn sørger for at bygge kalk ind i tænderne og knoglerne, som dermed gør dem stærkere.

Det anbefalede daglige indtag af molybdæn er 75-250 mikrogram per dag til voksne.

Mangel på molybdæn: Sådan får du nok

Ifølge Min Medicin kendes der stort set ikke til, at danske patienter lider decideret af mangel på molybdæn.

Det er alligevel en god idé at sørge for at få nok molybdæn, og da der ikke findes deciderede kosttilskud med mineralet, bliver man nødt til at få nok gennem kosten.

Artiklen fortsætter under videoen

I galleriet ovenfor artiklen kan du se, hvilke fødevarer der har et højt indhold af det vigtige mineral.

Ofte stillede spørgsmål:

Hvad er symptomerne på mangel på molybdæn?

At patienter decideret lider af mangel på molybdæn ses stort set ikke. Til gengæld kan ens indtag af molybdæn have indflydelse på, om man får huller i tænderne.

Hvor meget molybdæn skal man have?

75-250 mikrogram per dag.

Hvor findes molybdæn i kosten?

I galleriet ovenfor artiklen kan du se, hvilke fødevarer der er gode kilder til molybdæn.

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

ANNONCE

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu