Ny aftale om bilafgifter er på plads

21. september 2017 19:25 | Af: Matias Mortensen, mm@newsbreak.dk og Ritzau Fokus

Aftale er på plads: Sådan bliver de nye bilafgifter

Ny aftale om bilafgifter er på plads
ARKIVFOTO Biler i salgsafdelingen hos Opel i Aalborg, Uggerhøj biler. Fotograferet tirsdag d. 5 september 2017- - RB Aftalen om registreringsafgift bliver væsentlig mindre, end regeringen har lagt op til, erfarer DR. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017)

Efter ugelange tovtrækkerier landede regeringen og støttepartiet Dansk Folkeparti torsdag aften en ny aftale om registreringsafgiften på biler.

Kompromiset blev en løsning, der nedsætter afgiften på de første 185.000 kroner af en ny bils pris og samtidig lader afgifterne afhænge af bilernes sikkerhedsniveau og brændstoføkonomi.

Dermed bliver det især mellemklassebiler som en Volkswagen Passat som de nye afgiftsregler vil gøre billigere, mens de mindre sikre mikrobiler bliver dyrere.

– Med denne aftale gør vi det billigere at købe en familievenlig og sikker bil, siger finansminister Kristian Jensen.

– Et af problemerne med de mange mikrobiler, der er i Danmark i øjeblikket, er, at de ikke er sikre og miljørigtige nok, siger han.

De færre afgiftskroner i statskassen betyder, at der fra næste år vil mangle cirka 600 millioner om året, som dog vil falde gradvist til et forventet minus på 200 millioner i 2025.

Vejafgift for udenlandske bilister

En del af de penge har parterne besluttet, at udenlandske bilister, der kører på danske veje, skal betale.

Det kommer ifølge finansministeren til at ske i form af en “vejbenyttelsesafgift” for person- og varebiler.

Modellen er brugt i flere europæiske lande og betyder formelt, at alle skal betale en afgift for at køre på de danske veje, men at de danske bilister får de cirka 1000 kroner årligt igen ved afgiftslettelser andetsteds.

Den endelige model for vejafgiften er ikke klarlagt, men den forventes også først at træde i kraft fra 2020.

En yderligere del af pengene til at sænke registreringsafgiften kommer fra en stramning af reglerne for leasing, hvilket glæder skatteminister Karsten Lauritzen.

– Vi har set for mange eksempler på leasingbiler, der kører rundt på de danske veje uden at betale registreringsafgift. Det er naturligvis helt urimeligt, og det er glædeligt, at vi nu kan dæmme op for den slags kreative afgiftskonstruktioner, siger han.

Ud over de ændrede afgifter for bilisterne indeholder aftalen også en sænkelse af taksterne for at køre over Storebæltsbroen med 25 procent.

Dertil kommer, at en del af den fynske motorvej bliver udvidet med et tredje spor.

 

Bilsalg gik i stå

Forhandlingerne om registreringsafgiften har stået på i ugevis, hvilket har fået salget af biler til at gå i stå.

Torsdag blev der lagt ekstra pres på regeringen, da alle fem partier til venstre for regeringen tilbød at indgå en aftale med Dansk Folkeparti.

Aftalen skulle baseres på DF’s ønske om en teknisk registreringsafgift med udgangspunkt i bilernes miljøhensyn og sikkerhed.

Tidligere på ugen lød det også fra Dansk Folkeparti, at en aftale skulle falde på plads indenfor to uger – ellers ville partiet slet ikke være med omlægge afgifterne.

Bilbranchen har givet flere nødråb til politikerne, mens forhandlingerne har stået på.

– Vi har pålagt vores medarbejdere at afvikle ferie og afspadsering. Omkring 1. oktober har vi ikke flere virkemidler i den retning, og så må vi ty til fyringer, har Eigil Christensen, der er medlem af bestyrelsen i Autobranchen Danmark, sagt til DR.

Fakta

OVERBLIK: Her er aftalen om lavere afgifter

Regeringen vil blandt andet finansieret lavere afgifter ved at stramme leasingaftaler og indføre vejafgift.

Regeringen og Dansk Folkeparti har landet en aftale om bilafgifter.

Her får du overblik over aftalen.

Sådan ændres bilafgifterne:

  • Den lave afgiftssats sænkes fra de nuværende 105 procent til 85 procent.
  • Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kroner til 185.000 kroner.
  • Foruden den generelle nedsættelse øges det eksisterende fradrag i registreringsafgiften for de sikreste biler fra de nuværende 2000 kroner til fremover 8000 kroner.
  • Fradraget gives til biler, der opnår de maksimale fem stjerner i den internationale sikkerhedstest Euro NCAP.
  • Afgiftstillægget for biler med dårlig brændstoføkonomi øges fra i dag 1000 kroner til 6000 kroner, mens grænsen for, hvornår en bil opnår fradrag for god brændstoføkonomi øges for både benzin- og dieselbiler.

Foruden aftalen om bilafgifter, er der indgået aftale om følgende:

  • Den fynske motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest udvides med et tredje spor.
  • Taksterne for at passere Storebælt skal sænkes gradvist, så der skæres en fjerdedel af prisen.

Kilde: Ritzau

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu