Medlemmer af dansk kundeklub ofre for svindlere

8. januar 2019 14:13 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Nok engang er det Matas' kundeklub, der misbruges af svindlere, der forsøger at bliver rigere - på bekostning af dig.

Del:

Ifølge Matas selv er omtrent to tredjedele af alle landets kvinder medlem af kædens kundeklub Club Matas. Dermed er omtrent lige så mange nu direkte udset som internet-svindleres nye ofre. For med netop basis i kundeklubben forsøger de nemlig at lokke penge ud af intetanende og godtroende danskere.

De falske mails og SMS’er, der lige nu er i omløb, har mange forskellige udtryk og emner, men især tilbuddet om at blive produkttester fylder meget for øjeblikket. Matas har selv på sin Facebook-side advaret mod disse mails, og i kommentarsporet flyder det med kunder, der har modtaget.

På sin hjemmeside skriver Matas også “Hvis du har modtaget en sms eller en mail om, at du er udtaget som testperson, så er det IKKE en besked der kommer fra Club Matas. Det er en falsk sms eller mail, som vi anbefaler at du bare sletter med det samme”.

Fuld fokus

Kommunikationschef Klaus Fridorf fortæller til Newsbreak.dk, at de falske beskeder fylder rigtig meget for materialist-kæden. For målet er, at ingen skal snydes af svindlerne, hvis eneste formål er simpel berigelse eller tyveri af personlige oplysninger.

– Vi har hele tiden fokus på det. Vores kundecenter har fået præcise instrukser på, hvad de skal forklare kunder, der ringer ind og er bekymrede for det her. Det vigtigste er at understrege, at de her mennesker ingen data har fået eller delt fra det ægte Club Matas, siger Fridorf.

Flere har på Facebook undret sig over, hvordan svindlerne har fået fat i deres oplysninger. Det her de ikke. Mails og SMS’er bliver sendt rundt med spredehagl til alle mulige i øst og vest, og med en kundeklub af Matas’ størrelse er sandsynligheden for at ramme et medlem ret stor.

Opretholde tilliden

I bund og grund handler det om tillid, for Matas sender selv mails ud til medlemmer, og derfor er det en balance mellem at advare, men heller ikke afskrække. For ingen skal være bange for at åbne en mail eller sms fra kæden. Hvis altså den kommer fra Matas selv.

– Det bedste råd er selvfølgelig at tjekke afsenderens mailadresse. Desuden er det en god regel at have for øje, at vi selvfølgelig sender tilbud ud, men hvis de er for gode til at være sande, så er de det nok ikke, siger kommunikationschefen.

Matas opfordrer alle, der modtager de falske beskeder, til at ignorere dem og slette dem.

Navnene

Som vi her på Newsbreak.dk tidligere har skrevet, er det tit store virksomheder som Apple og Postnord, der bliver udnyttet af svindlerne, så deres usle forsøg fremstår ganske tilforladelige og troværdige. Denne gang er det så Matas, der må stå model til det.

Årsagen forsøgte vi at give forklaringen på med hjælp fra sikkerhedsekspert Peter Kruse fra CSIS. Resultatet kan du læse i artiklen Få forklaringen: Derfor skal du passe på mails fra “Skat”, “Apple” og “Postnord”

– Svindlere forsøger at udnytte brands, vi som forbrugere har tillid til. I Danmark handler vi meget på nettet, og modtager vi eksempelvis en mail fra “Netflix” på korrekt dansk, hvor firmaet oplyser, at vi skal opdatere betalingskortoplysninger, så ved svindlerne, at nogle gør det, fortalte Peter Kruse.

Ofte er disse falske mails phishing-forsøg, og dem skal du bare passe på og slette.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu