Motorvej skal udvides: Fartgrænsen sænkes

11. januar 2019 06:04 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Projektet går igang i foråret 2019 og forventes at tage nogle år, alt i alt.

Motorvej skal udvides: Fartgrænsen sænkes
Når arbejdet er afsluttet, bør der være bedre plads til bilister. Mens arbejdet står på, er det en helt anden snak. Foto: Scanpix.

Fra foråret 2019 og tre år frem, med pauser, skal bilister på en del af Fynske Motorvej være indstillet på atypiske køreture. Vejdirektoratet. skriver, at der skal anlægges et tredje spor mellem Gribsvad og Odense V, og det arbejde starter i april.

Udregninger viser, at visse bilister kommer til at spare op mod 28 køretimer om året, når det tredje spor er anlagt. Har man 200 arbejdsdage om året, og kører man på Vestfyn, er der otte minutter at spare dagligt på strækningen, ifølge en beregning, Vejdirektoratet har foretaget.

Men før kortere rejsetid venter der et større anlægsarbejde og enhver, der kørte på Østjyske Motorvej E45 i den periode, der blev bygget flere spor i nord- og sydgående retning omkring Skanderborg ved, hvad det betyder, og det anerkender man hos Vejdirektoratet.

80 kilometer i timen

Vejdirektoratet skriver således, at der kommer til at være smallere spor bil bilister, mens arbejdet står på, og der vil være en generel hastighedsnedsættelse på 80 kiliometer i timen for den strækning, der bliver arbejdet på.

– Man skal køre efter forholdene derude, så vi undgår uheld, siger projektleder for strækningen Gribsvad – Odense V., Robin Højen Madsen, til Vejdirektoratet.

Starter 2019 slutter 2022

Aftalen om at udbygge strækningen fra fire til seks spor blev indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti 21. september 2017.

Anlægsarbejdet starter i april 2019. Det er inddelt i to etaper, og første etape forventes afsluttet engang i 2020. Her er det et motorvejsstykke mellem Odense Vest og Gribsvad, der bliver anlagt.

Fra 2021 til 2022 er det så planen, at anden etape bliver anlagt i form af et motorvejsstykke mellem Gribsvad og Nørre Aaby.

Næste skridt, før arbejdet går igang, er at finde den entreprenør, der skal have tildelt den opgave det er at bygge de nye spor.

– I vores valg af entreprenør lægger vi – udover økonomien selvfølgelig – især vægt på anlægslogistik og trafikafvikling. Fynske Motorvej er en yderst trafikeret motorvej, og vi vil gøre alt for at opretholde en så glidende trafik som muligt i anlægsfasen. Vi skal genere trafikanterne mindst muligt, siger Robin Højen Madsen til Vejdirektoratet.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu