ANNONCE

Vil ikke ud med prisen: Danmark køber tog tilbage

26. januar 2021 21:00 | Af: Jørgen Rosengren, jr@newsbreak.dk

Det er billigere at købe et helt tog, end producere reservedele

Efter 30 år i Israel er to IC3-togsæt vendt tilbage.

Ikke for at køre i hjemlandet, de skal bruges som reservedele i Danmark.

Det fortæller DSB.

Der går cirka 10 år, før IC3-togene er væk fra de danske skinner.

Og da Scandia i Randers, der leverede togene til DSB, lukkede i 2014 – og flere år forinden var ophørt med at bygge nyt, kan det give et problem:

Det betyder, at DSB med tiden kommer til at mangle reservedele.

Da Israel Railways kontaktede DSB med henblik på at sælge de udrangerede tog, slog statsbanerne derfor til.

DSB genbruger tog som reservedele

For knap 30 år siden var Jens Søndergård Madsen fra DSB Teknik ansat hos Scandia.

Han har gennem årene besøgt Israel ad flere omgange, og med sit indgående kendskab var han selvskreven til opgaverne med at besigtige togsættene og forhandle en købsaftale med Israel Railways.

– Nogle af reservedelene findes ikke på markedet længere. Skulle vi sætte dem i produktion i dag, ville det koste to-tre gange så meget – hvis det overhovedet er muligt. Med anskaffelsen af vognkasserne køber vi os en forsikring i tilfælde af fremtidige større havarier, og vi får ekstra omløbsdele til erstatning for stumper, der er ved at være nedslidte, eller som er i lav beholdning, siger han.

Som dengang

Arbejdet med at klargøre togsættene til transport foregik på kajen i Ashdod Havn. Vognkasserne løftedes af bogierne og anbragtes i særlige transportkonsoller beregnet til transport ad søvejen. Nøjagtig som da togsættene ankom til Israel 30 år tidligere.

Den 22. december 2020 kunne svejseingeniør Kent Lundø som den sidste fra DSB rejse hjem til Danmark.

Godt en måned efter ankom togene altså til havnen i Grenå.

Og hvad er prisen?

DSB vil ikke oplyse til Newsbreak.dk, hvad prisen har været på de to toge. Ej heller transporten.

– Men israelernes alternativ var at skrotte dem. Og så tog vi to i stedet for et, oplyser DSB til Newsbreak.dk.

– Og Danmark er de eneste, der stadig kører med IC3-tog, lyder det videre.

DSB oplyser også til Newsbreak.dk, at IC3-togene er ved – i takt med elektrificeringen af jernbanenettet – at blive udfaset i Danmark.

I maj 2017 blev den første strækning, den 57 kilometer lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov, færdig

Det anslås at tage yderligere 10 år før arbejdet er fuldført.

Du kan se mere om elektrificeringen HER.

Oprindeligt skulle IC3-togene have tilbragt pensionisttilværelsen som regionaltog på Sjælland, men planerne ændrede sig undervejs, og det betyder, at de må tage ti år mere på de lange stræk mellem landsdelene.

Det er DSB’s forventning, at de kommer til at tilbagelægge cirka 200.000.000 kilometer oveni de 825.000.000 kilometer, som de allerede har præsteret.

Kilde: DSB/Martin Sun Larsen.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu