Hammeren faldt: Det er hun dømt for

Mathilde Gøhler har overtrådt loven

Udgivet Opdateret

Mathilde Gøhler har måttet sande, at man som influencer skal have styr på lovgivningen. 

Tirsdag faldt hammeren nemlig, da hun blev dømt i Retten i Lyngby for ulovlig markedsføring.

Anklageren krævede, at influenceren skulle betale en bøde på mindst 85.000 kroner, men i retten blev det dog besluttet, at hun skal betale 40.000 kroner. 

21 ulovlige opslag

Det var Forbrugerombudsmanden, som anmeldte Mathilde Gøhler til politiet for at overtræde markedsføringslovens paragraf 6, stk. 4, som er forbuddet mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmanden mener, at 21 forskellige opslag på influencerens profil ikke var tilstrækkeligt markeret som reklame.

Opslagene omfatter brands som Dior, Celine, Chanel, Kopenhagen Fur, Copenhagen Bike Company og Gina Tricot. 

Mathilde Gøhler, som har ikke mindre end 1,3 millioner følgere, har tagget eller omtalt de forskellige brands, men ifølge forbrugerombudsmanden er det altså ikke nok.

Mathilde Gøhler er dømt for ulovlig markedsføring og skal betale 40.000 kroner i bøde.
Mathilde Gøhler er dømt for ulovlig markedsføring og skal betale 40.000 kroner i bøde.
Powered by Labrador CMS