Netbank er blevet danskernes foretrukne bank

11. januar 2015 00:55 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Netbank er blevet danskernes foretrukne bank
Arkivfoto: Colourbox.
Arkivfoto: Colourbox.

Arkivfoto: Colourbox.

Den gode gamle bankmand er forvandlet til en portal på internettet.

Langt de fleste bankforretninger foregår i dag digitalt, og netbanken er på trods af forskellige mobile løsninger stadig hjørnestenen i bankforretninger for private og derfor meget vigtig for de fleste. Det fremgår af en endnu ikke offentliggjort BrancheIndex-undersøgelse, som er foretaget blandt 4.600 danske bankkunder. Det skriver Berlingske Business.

I undersøgelsen svarer 57 procent af kunderne, at en brugervenlig netbank hører til blandt de tre vigtigste ting, der er afgørende for et bankskifte.

Og et endnu større flertal foretrækker netbanken frem for personlig betjening til deres bankforretninger.

»Der er ingen tvivl om, at netbanken er en vigtig faktor. I dagligdagen har kunderne behov for, at det er enkelt og bekvemt, og det har bankerne forstået. De har satset kraftigt på området, men det er stadigvæk forholdsvis nyt for både bankerne og deres kunder.

Det betyder, at kundernes forventninger til, hvad man skal kunne i netbanken, måske ikke er så veludviklede endnu. Derfor bliver kunderne også imponerede over mindre, end jeg tror, de vil blive om få år. Kravene og forventningerne fra kunderne vil blive øget,« siger direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group, der har gennemført undersøgelsen.

Men problemet for bankkunder er, at de ikke umiddelbart kan teste andre netbanker end deres egen, påpeger Mikkel Korntved.

»Hvis jeg har valgt Nordea, så er det Nordeas netbank, jeg skal bruge, og sådan er det.

Det ser du også i andre brancher, hvor du er tvunget til at have et bestemt produkt, hvor du ikke har en sammenligningsmulighed. Der er ikke nogen kunder, der reelt kan fortælle dig, om du har den bedste netbank, for de har ikke prøvet alle de andre,« siger han.

Seniorøkonom fra Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen mener ligefrem, at netbankerne risikerer at blive en barriere for at skifte bank og lade konkurrencen folde sig ud.

»Folk får jo efterhånden lært at bruge deres netbank, men jeg oplever tit, at det er en barriere for at skifte bank. Når man har vænnet sig til en bestemt netbank, så tænker folk over, om de nu også kan finde ud af og vænne sig til en ny netbank. Jeg har hørt folk sige, at de muligvis taber lidt på prisen. Men det accepterer de, fordi de ikke vil i gang med en ny netbank,« siger Morten Bruun Pedersen.

82 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de foretrækker at benytte sig af netbank til bankforretninger frem for personlig betjening i filial.

»Men mange kunder mener stadig, at en god bankrådgiver og filial i nærområdet også er vigtigt. Konklusionen er, at når der er væsentlige ændringer i kundernes liv, så er der behov for nærhed og den tætte relation til en kendt bankrådgiver. På den måde er der lidt en dualisme. Vi har travlt i dagligdagen og vil gerne klare alting selv, men når det kommer til stykket, har jeg alligevel brug for en, der virkelig kender mig,« siger Mikkel Korntved.

Formentlig af den årsag har en del af bankerne som en del af deres netbank introduceret muligheden for at holde online-møder via web-kameraer.

Der findes ikke en offentligt tilgængelig tværgående test af alle netbanker, siden Forbrugerrådet Tænk gjorde forsøget i 2011.

Men Morten Bruun Pedersen har nogle prioriterede ønsker til en netbank:

»Først og fremmest skal man kunne se sine udgifter – både tidligere og kommende.

Og så skal man let kunne få det over i et budgetstyringsværktøj. Man bør kunne navigere i det let og overskueligt, og der skal være en god forbindelse til budgettet, som er motoren til overblikket i enhver privatøkonomi. Så skal man kunne se tydeligt, hvad man betaler for tingene i banken, og det skal være let at se ændringer i priser og vilkår, der er varslet,« siger Morten Bruun Pedersen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu