Nethandel: Andres mening bestemmer

30. august 2015 06:47 | Af: Elo Christoffersen, ec@newsbreak.dk
 
Nethandel: Andres mening bestemmer
Foto: Colourbox.com (Modelfoto)
Foto: Colourbox.com (Modelfoto)

Foto: Colourbox.com (Modelfoto)

Det er andre menneskers mening, der har størst betydning for danskerne, når de skal handle på nettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot. Sociale medier har desuden fået stor betydning, mens reklamer betyder mindre.

Danskerne har fået uendelige shopping-muligheder på nettet, og forbrugerne bombarderes hver dag med lokkende bannerreklamer, slagtilbud på butikkernes hjemmesider og store rabatter via nyhedsbreve.

Men faktisk er det ikke reklamer, men derimod andre menneskers mening, der har størst betydning for danskerne, når de skal træffe beslutning om et køb i en onlinebutik. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot.

Danskerne tillægger især deres omgangskreds betydning. I undersøgelsen svarer 89 pct. af de adspurgte, at det, som venner, familie og bekendte siger, har enten nogen, stor eller meget stor betydning. Også andres ytringer på nettet påvirker os, når vi shopper online. For 66 pct. har brugeranmeldelser på tjenester som fx TripAdvisor eller Trustpilot betydning. Endelig svarer 51 pct., at det, andre skriver på sociale medier som Facebook, har betydning for deres køb online.

– Der kommer hele tiden nye netbutikker til, og for forbrugerne kan det være vanskeligt at manøvrere i de mange udbud og informationer. Det skaber en tryghed og giver stor værdi for mange forbrugere, at de kan høre om andres erfaringer og holdninger. Med nettet og de sociale medier har vi fået endnu flere muligheder for at dele erfaringer med hinanden og træffe mere oplyste valg, siger Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef hos Trustpilot, som p.t. har 13 millioner brugeranmeldelser af virksomheder over hele verden.

Andres mening trumfer reklamer

I modsætning til vores omgangskreds, brugeranmeldelser og sociale medier ligger reklamer nederst på danskernes liste over, hvad der har betydning for deres køb på nettet.

Blot 38 pct. svarer, at reklamer har betydning. Heraf svarer 1 pct. meget stor betydning, 5 pct. stor betydning og 32 pct. nogen betydning. Ligeledes har det, webbutikkerne selv skriver på deres egne hjemmesider, blot betydning for 44 pct. af de adspurgte. Heraf svarer 2 pct. meget stor betydning, 7 pct. stor betydning og 35 pct. nogen betydning.

Og den lavere tiltro til reklamer og virksomhederne selv kommer ikke bag på en forbrugerekspert:

– Forbrugerne i dag stoler mere på andre forbrugere, som de jo oftest ikke kender, men til gengæld identificerer sig med, end de stoler på virksomhederne, som tydeligt står bag de forskellige reklamer. Jeg tror, vi kommer til at se den tendens endnu mere udbredt fremover, og virksomheder gør klogt i at bruge kundernes mening aktivt til at forbedre sig, siger Mogens Bjerre, lektor ved CBS og ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd.

Også Trustpilot mener, at virksomhederne bør se udviklingen som en mulighed for at skabe en tættere relation til deres kunder:

– Undersøgelsen viser meget klart, at forbrugernes mening spiller en afgørende rolle i kampen om at tiltrække og fastholde kunder. Det stiller krav til virksomhederne om at lytte til kunderne og lære, hvordan de hele tiden kan forbedre deres processer og kundeservice, lyder det fra Mathilde Lykke Bülow.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu