Nu bliver biler dyrere: Her er forklaringen

23. januar 2019 15:25 | Af: Nicklas Skyum Clausen, nc@newsbreak.dk

En række biler får et nøk opad prismæssigt i 2019. Det skyldes den nye brændstofmålemetode WLTP.

En række biler forventes at stige i pris herhjemme i løbet af 2019, og Volkswagen tog ifølge Bilmagasinet forskud på glæderne, da den billigste VW Up steg med 10.000 kroner fra 1. januar 2019.

Det skyldes den nye WLTP-målemetode, der har justeret på, hvor langt biler er sat til at kunne køre på literen. Ifølge Bilmagasinet vil prisen på en lang række biler blive skruet op frem mod 1. april.

Frem til 1. september 2019 er der dog ifølge magasinet flere overgangs­ordninger, som blandt andet medfører snirklede omregninger af det nye WLTP-tal for, at alle nye biler i Danmark ikke skal blive dyrere i ét hug.

Du kører kortere på literen – på papiret

Med den nye målemetode får de fleste biler et ordentligt hug i brændstofsøkonomien – altså på papiret. For den nye metode skulle være mere præcis end hidtil, og mange vil nok opleve, at fabrikantens tal for, hvor langt en bil kører på literen, vil stemme bedre overens med virkeligheden.

Ifølge Bilmagasinet fastslog EU i første omgang, at de nye målinger i gennemsnit ville gøre bilers brændstofforbrug 11 procent dårligere. Det har dog senere vist sig, at det reelle tal er 21 procent, skriver de.

Så har man mistanken om, at ens bil kører for kort på literen, kan man måske få bekræftet den. For med den nye test er en række smuthuller blevet lukket, og bilerne testes mere realistisk.

Derfor koster det dig

I Danmark betales registreringsafgiften og den årlige grønne ejerafgift blandt andet ud for bilens brændstoftal. Kører bilen kortere på literen end tidligere opgivet, fører det naturligt nok en prisstigning med sig.

Det er dog i første omgang sat lidt på pause, da der forestår en overgangsperiode frem mod 2021, som det endnu ikke er kendt, hvordan Skat forholder sig til.

Til gengæld har mange bilfabrikanter skruet bilprisen i vejret – ifølge Bilmagasinet skyldes det en udsigt til bøder i milliardklassen.

Bilproducenterne har nemlig forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen fra deres biler. Der er tre skæringsår – 2020, 2025 og 2030 – og det spekuleres i, at de allerede har erkendt, at de ikke når målet i 2020.

Derfor skulle bilbranchen være klar til at sluge de store bøder i 2020 – med hjælp fra bilkøberne – og dermed stå i en gunstigere situation, da deres mål i 2025 og 2030 vil være nemmere at opfylde med et “højt” udgangspunkt i 2020.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu