ANNONCE

Nye afgifter: Her er de mest populære biler

3. februar 2021 10:51 | Af: Nicklas Skyum Clausen, nc@newsbreak.dk

Bilsalget kører med håndbremsen trukket fra årets start

Coronanedlukningen har lagt bilsalget på is.

Der er i årets første måned “kun” solgt godt 10.000 biler, og det ærgrer Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Med indførslen af et nyt afgiftssystem havde direktøren ellers set frem til, at der skulle være fut i salget, siger han i en pressemeddelelse:

– Oven på vedtagelsen af det nye afgiftssystem var der lagt i kakkelovnen til, at januar skulle blive en rigtigt god måned for os. Det satte coronaen imidlertid en stopper for. Vi forstår naturligvis coronasituationens alvor, men appellerer samtidig til, at myndighederne vil gribe restriktionerne af detailhandlen mere nuanceret og differentieret an, siger han.

Trods de svære betingelser har særligt salget af grønne biler dog fået et nøk opad i årets første måned. Se de ti mest populære biler i galleriet over artiklen.

Mads Rørvig oplyser videre, at bilforhandlere som oftest kan garantere mindst 100 kvadratmeter per kunde.

Bilsalget var i januar 2021 mere end 45 procent lavere end samme måned i 2020.

Nye afgifter på vej

Regeringen og støttepartier blev i december enige om en grøn omstilling af vejtransporten, der skønnes at medføre 775.000 el- og hybridbiler i 2030.

Aftalen indeholder også initiativer, der reducerer udledningen af drivhusgasser med 2,1 millioner ton.

Fakta

Den nye aftale

Aftalen handler overordnet set om at få flere grønne biler på vejene.

Her er hovedpunkterne i aftalen:

* 775.000 grønne biler i 2030.

Aftalen afsætter finansiering, der skal sikre, at der kører 775.000 grønne biler på vejene i Danmark i 2030. I aftalen er der dog en “ambition” om, at det tal skal øges til én million grønne biler i 2030. Her håber partierne, at den teknologiske udvikling kan hjælpe, uden at det koster noget for staten.

* Arbejde for stop for salg af nye fossile biler senest i 2030.

Det er i dag ikke muligt i henhold til gældende EU-ret at indføre et forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler i Danmark. Aftalen betyder, at regeringen skal arbejde for, at der på EU-niveau indføres mulighed for et forbud, samt mulighed for ambitiøse CO2-krav for biler og varevogne i EU.

* Omlægning af registreringsafgiften for person- og varebiler.

Aftalen omlægger bilafgifterne, så det bliver dyrere at have en benzin- eller dieselbil, mens det skal være billigere at købe en grøn bil. Skatteministeren fremhæver, at det i 2025 vil koste 175 kroner ekstra halvårligt at fastholde en benzin- eller dieselbil.

* Lav elafgift til opladning af biler.

Som en del af aftalen vil særordningen med lav elafgift til opladning på el til opladning af nul- og lavemissionsbiler forlænges til og med 2030.

* Kilometerbaserede afgifter for lastbiler.

Med aftalen pålægges danske og udenlandske lastbiler en kilometerbaseret og CO2-differentieret afgift.

* Forsøg med road pricing.

Regeringens støttepartier, De Radikale, SF og Enhedslisten, vil gerne indføre et system, hvor bilister betaler for at køre på vejene. I aftalen afsættes der midler til et udviklingsforsøg med road pricing for personbiler. Hvis forsøget går godt, og flertallet blandt de røde partier består, så kan det måske på sigt føre til road pricing i Danmark.

Kilde: Finansministeriet.

Den forventes at træde i kraft 1. juni 2021, men vil reelt have virkning fra 18. december 2020 med tilbagevirkende kraft.

Delte meninger

Men mens Mads Rørvig og De Danske Bilimportører mener, at de nye afgifter bør sætte fut i bilsalget allerede nu, så er holdningen lodret modsat hos bilejernes forbrugerorganisation FDM.

– Vent med at købe en ny bil, lyder det decideret fra FDM.

Det skyldes, at lovforslaget til ændring af registreringsafgiften endnu ikke er blevet politisk vedtaget, og det skaber “forvirring og usikkerhed”.

– Helt overordnet er vi glade for, at der er fundet en ny løsning, der også kommer til at gøre det nemmere og mere fordelagtigt at købe en ny elbil eksempelvis, siger Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør i FDM.

– Men da lovforslaget ikke er vedtaget endnu, så er der usikkerhed omkring, hvordan det endelig lovforslag ender og dermed prisen for forbrugeren.

Du lægger ud

Det er dog ikke den eneste problemstilling. FDM peger også på, at Skat ikke er klar til at administrere det nye afgiftssystem før en gang til juni.

– Så når en forbruger i dag går ud og køber en bil, så bliver det i gåseøjne a conto, at man opkræver afgiften. Så kan forbrugeren risikere at lægge en for høj afgift ud, indtil man på et tidspunkt kan få sine penge tilbage.

Helt konkret betyder det, at hvis man eksempelvis køber en Volkswagen E-UP-elbil eller en Tesla Model S-elbil, så skal man betale registreringsafgift på henholdsvis 11.700 kroner og 423.800 kroner.

Fakta

FAKTA: De færreste elbiler bliver billigere

Priseksempler på populære grønne biler i 2021 i forhold til 2020:

Pris 2020                   Ændring 2021

VW E-UP!                         EL    200.500 kr.        0 kr./ingen

Nissan Leaf                      EL    267.500 kr.         0 kr./ingen

Hyundai KONA              EL     311.700 kr.          0 kr./ingen

KIA                               Plug-in  283.600 kr.        stiger 22.500 kr.

Tesla Model S                 EL    796.100 kr.          stiger  40.400 kr.

Tesla Model X                 EL    899.700 kr.         stiger  55.200 kr.

Porche Taycan                EL   1.797.700 kr.        stiger 262.300 kr.

Mitsubishi Outlander Plug-in  359.100 kr.      falder 33.900 kr.

Tesla Model 3                    EL     496.300 kr.     falder  14.100 kr.

Mercedes E-klasse       Plug-in  651.900 kr.     falder  129.900 kr.

Kilde: Autobranchen

Det burde man ikke med det nye lovforslag, men da systemet ikke er klart, skal man alligevel betale pengene. De vil så blive tilbagebetalt på et senere tidspunkt.

– Vi håber, at politikerne kan finde en løsning, der ikke sætter forbrugerne i klemme.

– Vi risikerer at se ind i et halvt år, hvor der kunne være solgt flere grønne biler, men hvor forbrugerne bør holde sig tilbage, indtil der er afklaring på den endelig pris, og hvordan man sikrer sig, at forbrugerne ikke skal lægge penge ud til en afgift, der er for høj, siger Thomas Møller Thomsen.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu