ANNONCE

Nye trafiktal: Flere dræbte i soloulykker

3. juni 2020 22:52 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

Antallet af dræbte i trafikken for 2019 er højere end tidligere år.

I Vejdirektoratets rapport om trafikulykker for 2019 har 199 mistet livet i trafikken. Det er et højere antal end både 2017 og 2018.

Særligt viser statistikkerne, at der har været et stigende antal af døde i soloulykker sammenlignet med gennemsnittet fra de foregående fem år.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Mange døde i soloulykker

Omkring halvdelen af antallet, der har mistet livet i trafikulykker i 2019, er enten sket ved soloulykker eller frontale kollisoner.

Der var 54 soloulykker med dræbte i 2019. De foregående fem år var det gennemsnitlige antal af dræbte i soloulykker i trafikken 43.

Vejdirektoratet formoder, at det har en sammenhæng med for høj fart.

– Eneulykker og frontalkollisioner er de to hyppigste dødsulykker i Danmark. De sker ofte på landevejen, hvor hastigheden er højere end i byerne. Og her betyder høj fart tit, at ulykkerne bliver alvorlige. Samtidig bevirker farten, at føreren kun har et splitsekund til at reagere. Tallene underbygger derfor endnu engang budskabet om, at hastigheden har stor betydning for trafikantens overlevelseschancer, forklarer Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for Trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet.

Flere dræbte cyklister

På den positive side er der markant færre bilister, der i 2019 er kommet til skade. Vejdirektoratet har registreret det laveste antal af tilskadekomne, siden de påbegyndte ulykkesstatistikken i 1985. Faldet skyldes dog, at antallet af lettere tilskadekomne er faldet, mens der fortsat er et højt antal alvorligt tilskadekomne.

Negativt ser det ud for cyklister i statistikken. Antallet af dræbte cyklister er steget med seks procent. Det gør også cyklister til den eneste trafikantgruppe, hvor der er flere tilskadekomne og dræbte end tallene viste i 2009.

Afdelingsleder for Trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet peger på, at cyklisterne fortsat er særligt udsat, da de ikke er beskyttet på samme måde, som bilister er, når de er involveret i en ulykke. Derfor bør der fortsat være stor fokus på at gøre veje og kryds mere sikre for cyklister.

Unge og mænd fylder i statistikken

Der er færre unge imellem 15 og 24 år, der kom til skade i trafikken i 2019 sammenlignet med for 10 år siden. De er dog fortsat en markant del af statistikken.

29 unge mistede livet i trafikken, men 688 kom til skade sidste år. Det er omtrent 22 procent af de dræbte og tilskadekomne.

Ligeledes er hovedparten af antallet af trafikdræbte mænd. 156 mænd og 43 kvinder blev dræbt i trafikken i 2019. Mænd er også overrepræsenteret i opgørelsen over alvorligt tilskadekomne.

Det er kun med undtagelse af dræbte fodgængere, at der er flere kvinder end mænd, der er døde i trafikken.

– Mænd har i højere grad end kvinder en forkærlighed for de hurtige, motordrevne køretøjer som biler, motorcykler og knallerter. Og som trafikant er man særligt udsat på en knallert og motorcykel, når man kører i høj fart uden bilens beskyttelse, siger Marianne Foldberg Steffensen og fortsætter:

– Samtidig viser ulykkestallene, at mænd langt oftere er involveret i spiritusulykker. Begge dele kan være med til at forklare, hvorfor flere mænd end kvinder mister livet eller kommer alvorligt til skade i trafikken.

Uhyggelig læsning

Rapporten, der netop er blevet offentliggjort, skræmmer transportminister Benny Engelbrecht.

– Jeg må sige, det er uhyggelig læsning, når Vejdirektoratet kan offentliggøre en rapport, der viser, at antallet af trafikdræbte stiger. Jeg hæfter mig særligt ved, at det især er cyklister og unge mennesker, der bliver ofre for den hensynsløse færdsel, som alt for mange stadig udviser på vejene, lyder det fra ministeren i pressemeddelelsen.

Han peger på, at regeringen har fremlagt et politisk udspil, der skal forsøge at stoppe vanvidskørsel, ligesom at der også er bred politisk opbakning til at indføre strækningskontrol på Storebæltsforbindelsen og i Øresundstunnelen.

Transportminister afventer for tiden også Færdselssikkerhedskommissionen, der skal anbefale yderligere tiltag, der kan bidrage til øget sikkerhed i trafikken.

Ministeren understreger, at det er meningen, at det skal være trygt og sikkert at færdes i trafikken.

ANNONCE

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu