ANNONCE

Nyt skilt på landevejen

11. november 2020 11:59 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

Et nyt forsøg, som Vejdirektoratet står bag, skal være med til at sænke bilisters hastighed på de danske landeveje.

Det går alt for stærkt på landevejene i det ganske land. Sådan lyder vurderingen fra Vejdirektoratet.

Derfor har Vejdirektoratet sat sig for at undersøge en ny metode, der muligvis kan være med til at sænke de danske fartbøllers hastighed på netop sådanne strækninger. I første omgang skal det afprøves på seks forskellige strækninger.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Kender ikke hastighedsgrænse

På de danske landeveje bliver der kørt godt til. Flere bilister ynder at passere hastighedsgrænsen på 80 kilometer i timen.

Én af årsagerne kan muligvis være, at bilisterne faktisk ikke er bekendt med, hvor hurtigt de må køre på en landevej, derfor forsøger Vejdirektoratet sig med en ny metode, der skal komme det til livs.

– Vi har jo de almindelige hastighedsbestemmelser med 80 kilometer i timen på landeveje, men det er ikke en hastighedsgrænse, der skiltes med, og derfor møder trafikanterne ikke en påmindelse i form af et hastighedsskilt om, hvor hurtigt de må køre. Derfor giver vi dem nu en hjælpende hånd i form af fartmærker på kantpælene. Og jeg er meget spændt på at se, om det vil have positive resultater i form af flere trafikanter, der sænker hastigheden til det tilladte, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er ekspert i trafiksikkerhed hos Vejdirektoratet.

Et lille fartmærke, som vi kender det fra de almindelige fartskilte, sættes fremover på kantpælene. I første omgang i udvalgte områder for at se, om det virker efter planen. Resultaterne heraf ser transportminister Benny Engelbrecht frem til.

– Der er desværre stadig for mange, der kører for hurtigt og overtræder hastighedsgrænserne. Det gælder også på vores landeveje. Vi ved, at mange trafikulykker skyldes for høj fart og uopmærksomhed. Vejdirektoratet vil med et meget enkelt fartmærke nu minde bilisterne om hastighedsgrænsen. Det er positivt at se, at man prøver nye metoder af for at komme problemet til livs, og jeg glæder mig selvsagt til at se resultaterne, siger han.

Seks forskellige strækninger

Formålet er at se, om de nye fartmærker på kantpælene gør bilisterne bevidste om fartgrænsen, som de derved overholder i langt større grad.

Vejdirektoratet har selv tidligere lavet forsøg med markeringer af fartgrænsen på 80 kilometer i timen på almindelige fartskilte, og det resulterede i en markant nedsættelse af gennemsnitsfarten på de strækninger.

Derudover læner Vejdirektoratet sig også op af et forsøg i Holland. Her har man angivet hastighedsgrænserne med korte intervaller på tavler langs vejen, hvilket har haft positiv effekt.

Forsøget med de røde mærker, der skal sættes på hver eller hver anden kantpæl, foretages på en samlet strækning på 35 kilometer.

Mærkerne sættes i første omgang op på seks udvalgte strækninger.

Fakta

Her sættes fartmærkerne op

Forsøget med de nye fartmærker på kantpælene gennemføres på cirka 35 kilometer statsvej, hvor den generelle hastighedsgrænse er 80 kilometer i timen.

Vejdirektoratet har udvalgt seks strækninger til forsøget, hvor gennemsnitshastigheden ligger over 80 kilometer i timen.

Vej Kommune Længde
Ringstedvej, vest for Holstebro Holstebro 7 kilometer
Kolding Landevej mellem Hejnsvig og Vorbasse Billund 7,8 kilometer
Ringkøbingvej mellem Lyne og Varde Varde 10,3 kilometer
Holstebrovej mellem Ringkøbing og Struer Holstebro og Struer 1,9 kilometer
Vejlevej mellem Tarm og Hoven Ringkøbing-Skjern 5,7 kilometer
Viborgvej/ Herningvej mellem Viborg og Karup Viborg 3,4 kilometer

 

Forsøget, hvor hver eller hver anden kantpæl markeres med et fartmærke, kører frem til efteråret 2021, hvor det skal evalueres.

Kilde: Vejdirektoratet

– Hvis det viser sig, at dette forsøg kan få flere til at køre efter de gældende regler, kan der være tale om et forholdsvis enkelt og billigt trafiksikkerhedsinitiativ, der nemt kan rulles ud på flere landevejstrækninger rundt i Danmark, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Forsøget kører frem til efteråret 2021, hvorefter Vejdirektoratet skal vurdere om, der er grundlag for at fartmærkerne skal bruges på alle landeveje i Danmark.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu