Ikonisk dansk virksomhed lider nyt knæk

11. juli 2019 08:57 | Af: Ritzau Fokus

Det har ikke altid været lige nemt at være Bang & Olufsen i de seneste år.

Ikonisk dansk virksomhed lider nyt knæk
Bang & Olufsens salg er på et år faldet med omkring 14 procent til 2,8 milliarder kroner. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Del:

Det seneste år har været svært for Bang & Olufsen, der har måttet se både salget og overskuddet tage et dyk.

Selskabet kommer ud af regnskabsåret 2018/2019 med et overskud på 19 millioner kroner. Det er et fald på 77 procent over det seneste år.

Samtidig er salget faldet med omkring 14 procent til 2,8 milliarder kroner.

Det fremgår af årsregnskabet fra B&O, der er kendt for tv, lydanlæg, højttalere og høretelefoner.

En presset tid

Bang & Olufsen har tre gange siden december 2018 nedjusteret forventningerne.

Artiklen fortsætter efter videoen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1765,2093,270885″ yot yod yos ap]

Det har kostet dyrt på aktiemarkedet, hvor aktiekursen er siden er faldet med næsten 70 procent.

Administrerende direktør Henrik Clausen erkender, at året slet ikke er forløbet som forventet.

– Det var et skuffende år for Bang & Olufsen. Det utilfredsstillende resultat skyldtes især udfordringer med omstillingen af vores salgs- og distributionsnetværk samt færre produktlanceringer end året før.

– Trods udfordringerne havde vi sorte tal på bundlinjen, hvilket understreger, at vi er kommet langt med vores transformation, selv om vi stadig har et stort arbejde foran os, siger han i en kommentar til regnskabet.

Bang & Olufsen har gennem året været i gang med en stor oprydning i sit netværk af butikker og samarbejdspartnere. Selskabet har luget ud alle de steder, hvor det tabte penge. Men det er altså ikke gået helt som planlagt.

Henrik Clausen forventer, at det nye år vil byde på bedre resultater. Bang & Olufsen forvente at kunne løfte sit salg – blandt andet som følge af en række nye produkter, der kommer på markedet.

Desuden er der en forventning om at tjene flere penge end det seneste år.

– 2019/20 vil være et udfordrende år, men vi forventer at komme tilbage på vækstsporet i andet halvår, siger Henrik Clausen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu