ANNONCE

På vagt: Sådan håndteres lig efter coronavirus

19. marts 2020 13:48 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

Brancheforeningen Danske Bedemænd opfordrer alle deres medlemmer til at betragte alle afdøde som værende smittet med coronavirus.

Statsminister Mette Frederiksen har på flere pressemøder allerede varslet, at danskerne kan vente, at dødstallet, der i skrivende stund er på seks afdøde, stiger under udbruddet af coronavirus Covid-19.

Dem, der skal håndtere ligene, er bedemændene. Og de er sat på noget af en opgave. Brancheforeningen Danske Bedemænd understreger over for deres medlemmer, at de skal tage deres forholdsregler for at undgå smitten og dermed også sprede den.

Artiklen fortsætter efter videoen

Men det har sine udfordringer, lyder det fra branchedirektør for Danske Bedemænd Ole Roed Jakobsen.

Betragt alle som smittede

– Vi har fra brancheforeningens side meldt ud til alle vores medlemmer, at de skal betragte enhver afhentning af et lig som værende enten smittet eller med en risiko for at være smittet med coronavirus, mens der også kan være coronavirus i huset, hvor den afdøde skal afhentes, siger branchedirektør Ole Roed Jakobsen til Newsbreak.dk.

Det er en foranstaltning, som foreningen har taget for at beskytte deres medlemmer. Men for at være på den sikre side kræver det også en del udstyr.

– Bedemændene skal anvende beskyttelsesværn på afhentninger. Det er mundbind, handsker og også gerne kitler eller overtrækstøj, som man kan tage af, siger han og fortsætter:

– De skal beskytte sig mod smitten, men også mod ikke at bringe den med hjem eller hjem til andre.

Kan smitte i to dage

Der er god grund til, at de danske bedmænd rådes til at være særligt varsomme, når de skal afhente lig og håndtere dem i hjemmet.

– Vi har naturligvis kontaktet Sundhedsstyrelsen og fulgt med i deres vejledninger i forhold til smitte, og det vi er blevet informeret om, er, at virus er virksom i 48 timer efter dødsfald. Normalt afhenter bedemanden et lig få timer efter død, siger branchedirektøren.

Den alvorlige situation gør også, at brancheforeningen har rådet deres medlemmer til at tænke over hver evig eneste del af deres omgang med den afdøde.

– De skal tage sig i agt for eventuelle sekreter på afdøde, når liget skal flyttes over i kisten eller når bedemændene skal iklæde ligtøj. De skal tage deres forholdsregler, siger han.

Videoopkald med pårørende

Men udbruddet af coronavirus har også sat sit præg på andre arbejdsgange, som de danske bedemænd gennemgår.

– Normalt taler bedemændene med den afdødes pårørende i hjemmet omkring spisebordet om bisættelsen, praktiske ting som forsikring og pension og rådgiver de pårørende, men den service udøver de ikke mere. Det foregår enten i telefonen eller igennem et videoopkald, siger branchedirektøren.

Han forklarer også, at der er en del danske bedemænd, der har lukket deres forretninger, men som tager imod aftale møder med pårørende, hvor de udstukne regler fra myndighederne om eksempelvis afstand overholdes.

Problemer med beskyttelsen

De nye arbejdsgange er dog ikke helt nemme. Dels fordi det er svært at anskaffe de rigtige beskyttelsesværn.

– Bedemænd burde betragtes som en særlig risikogruppe. Vi er nødsaget til at benytte beskyttelsesværn for at bryde smittekæden. Vi hjælper vores medlemmer med at skaffe de fornødne ting, men vi døjer med det, siger branchedirektøren.

Han forklarer, at danske bedemænd er udfordret af, at leverandører tilgodeser sundhedssektoren, derfor kan det være svært at opdrive mundbind, beskyttelsesdragter og lignende. Branchedirektøren eksemplificerer, at bedemænd i Norge faktisk anses for at være en del af sundhedssektoren og derved har de samme muligheder som eksempelvis sygehuset til at få leveret de nødvendige hjælpemidler.

– Man er ikke en del af sundhedssektoren mere, når hjertet stopper med at slå i Danmark, men en naturlig del af livet er også, hvordan afdøde kommer herfra, siger Ole Roed Jakobsen.

Desuden oplever han også, at der er mange af de danske bedemænd, der har fundet det problematisk at være en ordentlig støtte for deres kunder i en tid, hvor man ikke må vise omsorg ved fysisk kontakt.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu