ANNONCE

Pas på: Din bil kan blive en rustvogn

17. december 2019 11:31 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk

Den ekstraordinære mængde nedbør de seneste måneder øger risikoen for rust på bilens undervogn, svejsninger og samlinger. Se her, hvad du skal gøre for at du ikke kommer til at køre i en rustvogn.

Du har sikkert lagt mærke til det. Efteråret og begyndelsen af vinteren 2019 har været ekstrem vådt.

Og det er ikke kun landmændenes marker, der lider under det mest regnfulde efterår nogensinde. Også danskernes biler tager skade.

Artiklen fortsætter under videoen

– Bilerne er konstant våde, når det regner så meget, som det gør lige nu. Fodtøjsfugtige måtter giver kondensvand inde i bilerne. Undersiden og skærmene bombarderes med vand. Og så har de omkring en million biler, der holder udenfor året rundt, ikke en kinamands chance for at tørre på grund af regnen, oplyser kvalitetschef, Paul Christensen, Applus Bilsyn, i en pressemeddelelse.

Forøget risiko

Det giver en forøget risiko for rustdannelse.

– Et forsigtigt estimat er, at risikoen for rust vokser med 10-20 procent i det her vejr. Rusten opstår i bilens undervogn, hvis bilens rustbeskyttelse ikke slutter helt tæt. Andre udsatte steder er alle de kanter og svejsninger, hvor metallet er bukket sammen. Derfor opstår der ofte rust ved blandt andet skærme, omkring håndtaget på bagklappen og for- og bagbroen, der holder hjulene.

Det vådeste nogensinde

Det danske efterår har ifølge Danmarks Meteorologiske Institut været det vådeste nogensinde.

Den seneste rekord fra 1967 på 327 mm regn i løbet af september, oktober og november, blev for nylig slået, og det danske vejr er måske på vej til det vådeste år nogensinde.

Skulle regnvejret i de kommende måneder få følgeskab af slud og salt på vejene, kan det blive en ekstra katalysator for rust. Hovedparten af rustskader opstår om vinteren.

Vask bilen – rust under snavs

Derfor er det bedste råd at få kontrolleret bilens rustbeskyttelse. Bilens rustbeskyttelse bør ifølge Applus Bilsyn efterkontrolleres hvert år – også selvom den normalt holder i tre-fire år, der desuden kommer med disse råd:

– Vask desuden bilen løbende. Udover en tur i vaskehallen er det også nødvendigt at tørre snavs af ved gummilister og særligt der, hvor passagererne stiger ind. Rust opstår ofte under snavs.

– Er bilen ny og udstyret med plankeskjold på undervognen, der beskytter mod stenslag, sætter der sig ofte snavs fast i kanter og vanger. Det kan udvikle sig til rust, siger Paul Christensen.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu