Politifolk frarådes nu at gå efter disse lovovertrædere

16. maj 2018 14:22 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Den seneste anbefaling kommer efter en strid i retten.

En betjent, der i mere end 20 år har arbejdet ved færdselspolitiet i Midt- og Vestsjællands Politi, er hovedperson i en sag, der nu får Politiforbundet til at udstede en officiel anbefaling til forbundets medlemmer:

Forbundet anbefaler deres medlemmer at droppe udrykningskørsel, når de kører i civile køretøjer. Politiets civile biler kan med både lys og lyd signalere, at politiet er på vej, men færdselsbetjenten benyttede sig hverken af det ene eller det andet, da han tilbage i 2016 brød færdselsloven i forsøget på at se, om en bilist kørte med eller uden sele.

Betjenten kørte 56 kilometer i timen, da han blev “fanget” af en af politiets ATK-enheder. Han nægtede at betale den bøde, der fulgte med, og han blev da også frikendt i byretten, da det her blev vurderet, at han havde lov til at bryde loven for at undersøge, om den forankørende bilist havde sele på.

Anklagemyndigheden ankede dog dommen, og ved Vestre Landsret blev manden, der var tiltalt i sagen, dømt. Han fik en bøde på 1000 kroner, og det fik Politiforbundet til at anke sagen. Den anke skulle en tur forbi Procesbevillingsnævnet, der har afvist at lade dommen nå til Højesteret, og det betyder, at mandens bøde står til troende; han er dømt for at have kørt for stærkt.

Lad dem køre uden sele

Det er derfor, at man i Politiforbundet nu tilråder samtlige af landets betjente ikke at gøre det samme, som betjenten gøre, og følger landets betjente forbundets råd, kan det i fremtiden betyde, at du kan køre forbi en betjent, der kører i en civil patruljevogn, uden sele på, uden at blive forfulgt af betjenten.

Newsbreak.dk har talt med forbundsmand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt. Han er vred på kollegernes vegne, fortæller han. Han synes, at dommen er uretfærdig, fordi danske betjente tit bryder loven i forsøg på at se, om en trafikant kører uden sele, er beruset eller på anden måde overtræder loven.

– Det er sådan, man laver politiarbejde. Havde betjenten sat horn og lygter på, var der en risiko for, at sagen ikke kunne holde, lyder det fra forbundsmanden, der forklarer, at en bilist, der hører politiet komme, kan nå at tage en sele på, inden vedkommende faktisk bliver stoppet.

Særlige tilfælde

Groft sagt er det derfor, landets betjente, i Oxfeldts øjne, bør have lov til at køre for stærkt uden udrykning, men siden forbundet ikke kan få sagen prøvet ved Højesteretten, har man hos forbundet besluttet sig for at fraråde landets betjente at køre uden udrykning i fremtiden, medmindre sagen er særligt grel.

–  Vi forsøgte at anke dommen til Højesteret, da vi synes, at den var mildt sagt absurd i forhold til politiets virke og mulighed for at udføre sit arbejde, og at sagen dermed var principiel. Men nu er anken blevet afvist af procesbevillingsnævnet, og det betyder, at vi må anbefale vores medlemmer helt at droppe udrykningskørsel, når de kører i civile køretøjer. I hvert fald såfremt, at der ikke er tale om meget alvorlige forhold, hvor eksempelvis personer er i fare, siger Claus Oxfeldt i en pressemeddelelse udsendt af Politiforbundet.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu