Melder ud om 112-skandale

Det er utilfredsstillende, at borgere ikke får hjælp straks, når de ringer 112, understreger sundhedsminister

- Regeringen vil nedsætte en taskforce, som skal sikre, at vi har tilstrækkelig robusthed og tryghed i de telefoniske 112-systemer, siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i samråd.
- Regeringen vil nedsætte en taskforce, som skal sikre, at vi har tilstrækkelig robusthed og tryghed i de telefoniske 112-systemer, siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i samråd.
Udgivet Opdateret

Regeringen vil sætte gang i et arbejde, der skal sikre, at borgere kommer igennem til 112-vagtcentralen og får hjælp med det samme, hvis de har behov for det.

Det siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i et samråd om manglende eller sene besvarelser af opkald til vagtcentralen.

- Regeringen vil nedsætte en taskforce, som skal sikre, at vi har tilstrækkelig robusthed og tryghed i de telefoniske 112-systemer, siger Magnus Heunicke under samrådet.

Denne taskforce skal indlede sit arbejde i år. Regeringen "finder ikke sagen tilfredsstillede", tilføjer han.

Mistet opkald

Men han siger samtidig, at ansvaret hører hjemme hos regionerne, og derfor forventer han, at regionerne får styr på det.

Berlingske afdækkede tidligere i år, at rigtig mange 112-opkald ikke bliver besvaret med det samme.

Det er blevet omtalt som et "mistet opkald", når et opkald ikke er blevet besvaret inden for 22 sekunder.

Sundhedsministeren siger, at han ikke kendte til problemerne med 112-vagtcentralen, før Berlingske skrev om sagen.

Mere skeptisk

- Ringer man 112, skal man hurtigt få de rette mennesker i røret, som kan sende en ambulance, hvis der er behov for det, siger Heunicke.

Meldingen fra sundhedsministeren om en taskforce kvitterer flere af medlemmerne for.

Nye Borgerliges Lars Boje Mathiesen kalder det "dejligt, at der bliver rykket på det her".

DF er mere skeptisk. Peter Skaarup (DF) kalder sagen en skandale.

- Det skal rettes. Ingen tvivl om det. Regeringen vil nedsætte en taskforce. Hvor lang tid skal der gå, før den barsler, og nogle vil rette op? Skulle vi ikke gøre noget før? Der er noget, som tyder på, at vi skule gøre noget før, siger Skaarup.

Mangler opbakning

For Kirsten Normann Andersen (SF), som har stillet spørgsmål til ministeren, er det centrale, hvorfor politikerne og andre ikke kendte problemet. 

Hvorfor kommer det først frem, når medierne beretter om det?

Medarbejdernes ytringsfrihed skal styrkes, mener hun. Og det er bredere end 112-vagtcentralen. Det går ifølge SF'eren igen i ældreplejen og sygehusene.

- De har en oplevelse af at stå i en situation, der er ekstremt kritisk, og de oplever ikke at have den ledelsesmæssige opbakning til at gøre noget.

Normann Andersen mener, at der er behov for en ledelsesreform, hvor der skabes mere åbenhed, og "rockwool-laget" i ledelsen fjernes.

Ministerens opgave

Ministeren anerkender, at der skal være en kultur og struktur, hvor sådanne meldinger skal videre, så problemet kan løses.

- Det er alvorligt og ikke tilfredsstillende, for det er ikke kun én historie, siger Magnus Heunicke.

Liselotte Blixt (DF) mener, at der "mangler meget" i forhold til den aftale, som Folketinget har lavet på området.

- Derfor er det også noget, der skal lande på ministerens bord, siger hun.

Det handler ifølge Blixt ikke om penge, men blandt andet om at sikre, at folk søger stillinger, hvor de føler, at de faktisk kan hjælpe mennesker og "ikke sidder med en dårlig mavefornemmelse" over ikke at kunne tage telefonen.

112-sagen

Ifølge Berlinske har beredskabet gennem to år vist, at borgere ringede forgæves til 1-1-2 i Region Hovedstaden.

De har således ventet på en medarbejder på alarmcentralen, men er ikke blevet stillet om til en. 

Det har fået flere politikere til at kræve handling. 

Formanden for Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj, vil have genoprettet tilliden til 112 gennem en ekstern undersøgelse. 

Kilde: Berlinske, Ritzau
Powered by Labrador CMS