ANNONCE
Pressemeddelelse fra Cyklistforbundet
Hele 96.383 elever fra 4.439 klasser over hele Danmark cyklede med, da Cyklistforbundet i samarbejde med Novo Nordisk og Jyske Bank to uger i september inviterede til cykeldyst og cykelspas i børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler 2020.
Nu er regnskabet gjort op, og i år cyklede børnene til sammen 384.941 dage – heraf 372.657 dage med hjelm.
At der blev cyklet så meget med hjelm, bemærker man i Cyklistforbundet. Forbundet bruger kampagnen til at sætte fokus på ikke bare vigtigheden af hverdagscykling som en sund transportform, men også på vigtigheden af at cykle med hjelm.
Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:
– Vi ser i disse år en udvikling i Danmark, hvor brug af hjelm bliver mere og mere almindeligt. Det er godt at se, at forældre i så høj grad tager hjelmen til sig og hjælper deres børn til større sikkerhed i trafikken. Alle Børn Cykler-kampagnen er heldigvis med til at understøtte den udvikling, siger Klaus Bondam.
I år løb 2.c på Finderuphøj Skole i Viborg med hovedpræmien. De 21 elever cyklede sammenlagt 233 dage, og der er nu en mountainbike fra Principia/Centurion på vej til alle klassens elever og klassens lærer. Jo flere dage eleverne i en klasse cykler i løbet af kampagnen, desto større er chancen for at vinde præmier.
Også hos samarbejdspartnerne Novo Nordisk og Jyske Bank glæder man sig over elevernes flotte resultat.
Direktør i Novo Nordisk Danmark, Kasper Bødker Mejlvang, siger:
– Sunde vaner starter tidligt i livet. At cykle i hverdagen er en både sjov og nem måde at bevæge sig på, hvis man gerne vil hjælpe sig selv til et sundt og aktivt liv og forebygge de livsstilssygdomme, som flere og flere danskere desværre lider af. Det er dejligt at se, at kampagnen hjælper så mange børn op på cyklen, siger Kasper Bødker Mejlvang.
Afdelingsdirektør i Jyske Bank, Jens Skov, siger:
– Vi glæder os over, at så mange elever er kommet op på cyklerne under kampagnen og håber, at de gode cykelvaner kommer med hjem i skoletasken og inspirerer forældrene til at tage hele familien ud på cykeltur. For der er masser af gode cykeloplevelser i vente. Hverdagscykling er godt for både sundheden og klimaet, og det vil vi gerne sætte fokus på, siger Jens Skov.
Målinger og vurderinger foretaget af COWI gennem flere år slår fast, at kampagnen gør en forskel: Flere elever cykler i kampagneperioden, mange cykler mere end normalt, og flere holder også efterfølgende fast i cyklen.
Region |
Klasser |
Elever |
Cykeldage |
Hjelmdage |
Region Midtjylland |
1.052 |
22.440 |
102.345 |
100.805 |
Region Nordjylland |
376 |
7.589 |
35.909 |
34.242 |
Region Hovedstaden |
1.424 |
32.077 |
119.394 |
113.245 |
Region Syddanmark |
1.039 |
22.321 |
82.323 |
80.994 |
Region Sjælland |
548 |
11.956 |
45.074 |
43.371 |
4.439 |
96.383 |
385.045 |
372.657 |
Se resultater på skole- og kommunalt niveau via abc-abc.dk/Om-ABC/Talogstats.aspx
Albertslund | Ishøj |
Allerød | Kerteminde |
Ballerup | Lejre |
Brøndby | Lyngby-Taarbæk |
Brønderslev | Odense |
Egedal | Odsherred |
Frederiksberg | Randers |
Frederikssund | Rebild |
Furesø | Ringsted |
Gladsaxe | Roskilde |
Glostrup | Skanderborg |
Herlev | Slagelse |
Hillerød | Svendborg |
Holstebro | Sønderborg |
Horsens | Tårnby |
Hvidovre | Vallensbæk |
Høje Taastrup | Viborg |
Hørsholm | Aalborg |
Kontakt:
Kampagneleder i Cyklistforbundet Mai-Britt Kristensen, mobil 40 70 63 77
Kommunikations- og engagementschef i Cyklistforbundet Jane Kofod, mobil 22 17 55 88
Senior public affairs manager i Novo Nordisk Danmark Nina Moss, mobil 22 76 95 86
Event manager i Jyske Bank Lene Bæk, mobil 21 40 11 26
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/2c-fra-finderuphoj-skole-i-viborg-vinder-alle-born-cykler-2020?releaseId=13601344
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **
ANNONCE