ANNONCE

PRM / 550 vognlæs sand til Lønstrup

5. maj 2020 16:27 | Af: Ritzau Info
 

Nu bliver der igen fodret med sand ved Lønstrup. I denne omgang drejer det sig om ca. 21.000 tons, der svarer til 550 vognlæs med lastbil.

Pressemeddelelse fra Kystdirektoratet

Kystdirektoratets samarbejdspartner går nu i gang med at sandfodre ved Lønstrup. Det foregår med lastbil, og der køres ca. 21.000 tons svarende til ca. 12.000 m³ sand til Lønstrup. Det svarer til 550 læs med lastbilerne. Sandet bliver gravet op i Hirtshals fra den 5. maj og selve sandfodringen i Lønstrup starter mandag den 11. maj. Arbejdet skal være afsluttet inden 19. juni, så badegæsterne generes mindst muligt.

– Vi er meget tilfredse med, at vores samarbejdspartner nu går i gang med sandfodringen ved Lønstrup, så vi kan få sikret kysten med sand, og borgerne kan sove roligt om natten, siger områdechef Niels Kristian Kvistgaard fra Kystdirektoratet.

En kyst i god stand

Ud for Lønstrup tager havet i gennemsnit en til halvanden meter af kysten hvert år. Efter fælles aftale med Hjørring Kommune har der derfor været sandfodret på strækningen med jævne mellemrum siden 1984. Det har sikret, at kyststrækningen er i god stand.

– Kysten ud for Lønstrup er generelt i god stand. Sandfodringen er dog nødvendigt for forsat at opretholde det niveau for beskyttelse, som ligger i fællesaftalen med Hjørring Kommune, slutter Niels Kristian Kvistgaard.

Fakta:

  • I alt bliver der i denne omgang sandfodret med ca. 12.000 m³ sand på ca. 1.100 meter, hvoraf de ca. 725 meter påbegyndes nu
  • Sandet bliver indvundet i Hirtshals ved Vestmolevej fra stranden og havstokken og kørt til Lønstrup i lastbiler.
  • Det overordnede formål med at sandfodre er at bremse kystlinjens tilbagerykning, opretholde en naturlig kystprofil og dermed en naturlig strandbredde. I hårdt vejr er det fodringssandet, der bliver ført væk, mens den oprindelige kystlinje bevares. Fodringssandet skaber desuden en bredere strand, som giver bølgerne et fladere opløb, bremser dem og dermed forebygger nedbrydning af skrænten fra havet. Ved Lønstrup er kystprofilen stejl, og derfor rammer bølgerne stranden og skrænten med stor energi, medmindre de bremses af store granitsten og det udlagte sand.
  • En bølges højde afhænger af vanddybden, og kan maksimalt få en højde på 65 % af vanddybden. Derfor giver en flad kystprofil med lav vanddybde mindre bølger end en stejl kystprofil.
  • Kystdirektoratet måler jævnligt kystprofilen på den jyske vestkyst fra Skagen og til grænsen. De første målinger blev foretaget i 1874.

Kontakt:

Områdechef i Kystdirektoratet, Niels Kristian Kvistgaard, 91 35 74 38, nkk@kyst.dk
Pressemedarbejder i Naturstyrelsen/Kystdirektoratet, Christian Lietzen, 24 95 36 49, chlie@nst.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/550-vognlaes-sand-til-lonstrup?releaseId=13592864

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE

| Af: Ritzau Info
 

3D print af metal er også en mulighed med mange fordele, særligt i industribranchen. Det er endnu ikke så udbredt i Danmark, men blandt andre Fron Tech i Brønshøj tilbyder 3D print i forskellige typer af metal, da de allerede har set potentialet i denne type fabrikation.

Hvad er 3D Metalprint?

Ligesom med 3D print i plast, laver man med 3D Metalprint forskellige komponenter ved hjælp af et CAD design. Ud fra en CAD tegning kan man arbejde i forskellige typer af metalpulver, såsom stål, aluminium og titanium. Det kan lyde som et meget tungt og robust resultat, men for at holde vægten nede kan man blandt andet lave hule konstruktioner. At skabe komponenter med rum i midten vil være svært at skabe billigere og mere effektivt på andre måder end med 3D metalprint. Med den nye teknologi kan man nu også hurtigere og mere præcist styre laserstrålen, hvilket giver en højere produktionshastighed, men med stadig høj præcision. Det endelige resultat vil være et solidt og skræddersyet produkt til hver enkelt kunde og formål.

Hvorfor vælge 3D Metalprint?

Mulighederne er mange med de nye 3D metalprintere. Der kan arbejdes med forskellige metalliske materialer afhængigt af, hvad det endelige produkt skal anvendes til, og hvor modstandsdygtigt det skal være. Det er på nuværende tidspunkt muligt at producere både små komponenter til maskiner, samt producere mindre maskiner til eksempelvis køkkenet. En fordel ved 3D print er, at man kan skræddersy og finjustere det ønskede produkt, så man sparer penge i udviklingsprocessen. Det giver uendelige muligheder i forhold til design og funktion med mulighed for let at optimere det enkelte produkt. Derudover er det muligt at masseproducere et produkt med en høj produktionshastighed, så man kan følge med på korte deadlines og spare penge ved produktionen. Da produkterne fremstilles efter præcise detaljerede CAD tegninger og laves med laser ned til mindste detalje, er der mindre materialespild end ved en traditionel fremstilling. Ligeledes kan man nemt og hurtigt skifte metalpulver, og ubrugt pulver kan regenereres, så man udnytter materialet til fulde.

Der udvikles hele tiden på 3D metalprinterne, så de kan udføre flere og flere opgaver af forskellig kompleksitet og størrelse

Metalprint er stadig under udvikling

Da 3D metalprint stadig er relativt nyt, er prisen også i den høje ende. Det betyder, at selvom der er et stort potentiale for metalprint, særligt i maskin-, jern- og metalindustrien, er det ikke hos alle, det kan svare sig rent økonomisk på nuværende tidspunkt. 3D metalprint er dog stadig under udvikling, hvilket betyder at prisen for 3D print i metal med tiden vil blive billigere i takt med, at produktion bliver optimeret og omkostningerne falder. De nuværende 3D metalprintere har desuden begrænset byggestørrelse, og de kan kun anvende et udvalg af metaltyper, men disse småskavanker vil også snart blive fortid.

3D metalprint er kommet for at blive, og om nogle år er det formentlig lige så udbredt som 3D print i plast.

Produceret af Heymate

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu