PRM / Anmeldere skal være til stede på flere formater

29. maj 2018 07:00 | Af: Ritzau Info
 

Med podcast kan du nå dybt i kritikken, imens lytteren vasker op – og med YouTube kan du ramme nye målgrupper. Anmeldelsens fremtid ligger ikke nødvendigvis kun i det skrevne ord.

Det er nogle af pointerne i Gentænk Teateranmeldelsen – et samarbejde mellem Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), Aarhus Teater og Have Kommunikation, som blev gennemført i 2017 i samarbejde med Aarhus Europæisk Kulturby 2017 og Region Midtjylland.

Pressemeddelelse fra Aarhus Teater

De væsentligste konklusioner i pilotprojektet er nu frit tilgængelige for enhver, der har en teateranmelder i maven. Alt, man skal gøre, er at klikke på linket nedenfor og tilmelde sig det gratis online-format Medium.

https://tinyurl.com/gent-nk

Vidste du f.eks.

  • at Instagram og video er oplagte instrumenter til at formidle stemning, atmosfære og sansning – og at brugerne sætter mere pris på denne information end på selve anmeldelsen?
  • at de fleste unge teatergængere under 25 år orienterer sig via venner og bekendte og sociale medier? Kun to af 10 læser om forestillingen i en avis.
  • at podcast anses for det idealmedie for fordybelse, fordi du kan lytte og gøre dine daglige gøremål imens?
  • at video skal være kort og fyndig?
  • at anmelderne fortsat holder mest af det skrevne format?
  • at de anmelderne, som deltog, foretrækker mindst to platforme i spil, når de anmelder?

Materialet er indsamlet fra et eksperimentarium centreret om en kerne på 11 risikovillige anmeldere, som kastede sig ud i eksperimenter på nye platforme for at finde ud af metoder til at forny – og allerhelst forbedre – den klassiske teateranmeldelse.

Aarhus Teater stillede sine forestillinger i hele 2017 til rådighed for forsøget. Instruktører, skuespillere, brugere og teatergængere blev udsat for tweets, emoijis, podcasts, video-meninger, post it-vurderinger og sågar sungne anmeldelser.

– Anmeldelsen må finde nye veje, når mediebilledet ændrer sig. Den traditionelle anmeldelse er trængt. Den er beskåret i medierne. Den taler ofte kun til et i forvejen kulturinteresseret segment, og er typisk gemt bag betalingsmure. Midt i denne frustration er det nemt at overse, at mulighederne faktisk er kolossale for at fortælle om scenekunst på andre formater – og til nye brugere, siger underviser Anders Lange, DMJX, som har været workshopleder i projektet.

Han understreger, at projektet har testet fordele såvel som ulemper ved forskellige platforme.

Han roser specielt de deltagende 11 anmeldere for at stille deres sociale medie-profiler og deres personligheder til rådighed for et eksperiment, ingen kendte resultatet på.

– De kastede sig ud i de vildeste former for eksperimenter, og det har ikke altid været nemt. Udfordringen, vi hele tiden har givet os selv, har jo været at undersøge, om substansen fra den klassiske anmeldelse overhovedet kan bevares på nye platforme. Det, mener vi, den kan, på visse betingelser. Og derfor har vi besluttet, at anmeldernes erfaringer skal stå til rådighed for alle, der har en anmelder i maven, siger Anders Lange.

Aarhus Teaters stillede webside og online-ekspertise til rådighed for de eksperimentelle anmeldelser: https://www.aarhusteater.dk/saerligt-for/presse/gentaenk-teateranmeldelsen/

Have Kommunikation gennemførte en kvalitativ brugerundersøgelse, som også indgår i det omfattende materiale.

På Online Magasinet Medium præsenteres projektets erfaringer i et interaktivt design med eksempler fra eksperimentet sammen med en del af konklusionerne.

Kontakt:

Ønsker du mere information om projektet og dets konklusioner, er du velkommen til at kontakte:

Anders Lange, DMJX, workshopleder +45 2146 6360
Morten Daugbjerg, Kommunikationschef, Aarhus Teater +45 4213 4700
Rasmus Navntoft, Have Kommunikation, +45 3070 7008

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/anmeldere-skal-vaere-til-stede-pa-flere-formater?releaseId=12922532

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu