ANNONCE
Pressemeddelelse fra PwC
Black Friday er den største enkeltstående handelsdag i Danmark med en omsætning hidtil på over 2 milliarder kr. og mere end 5 millioner dankort-transaktioner. Når mange shopper online denne dag, vil hackerne uden tvivl søge at udnytte den uopmærksomme forbruger:
“Selvom Black Friday ikke er et nyt fænomen i Danmark, vil vi i år formentlig opleve et boom af online shopping – og en øget risiko for cyberangreb som følge heraf,” vurderer Mads Nørgaard Madsen, it-sikkerhedsekspert og partner i PwC.
COVID-19 har ændret forbrugeradfærden
Allerede i begyndelsen af pandemien ændrede forbrugerne adfærd, og online shopping nåede nye højder. Ifølge PwC’s undersøgelse ‘Nordic Consumer Trends 2020′ har en tredjedel af forbrugerne således øget deres brug af online shopping-kanaler i lyset af COVID-19 sammenlignet med før pandemien – for de danske forbrugere alene gælder dette 34 %.
“Vi forventer at se den samme tendens i forbindelse med Black Friday. Vi forventer også at se massiv online markedsføring i form af bannerannoncer, mailudsendelser, trafik på websites samt et utal af kampagner på sociale medier. Det medfører et øget pres på digitale kanaler i perioden omkring Black Friday – og dette skaber en tilsvarende øget risiko for at blive udsat for et cyberangreb,” forklarer Mads Nørgaard Madsen.
Cybertruslen er øget markant
Både forbrugere og forretninger kan risikere at falde i cyber-fælden, når de klikker sig igennem links og pop-up-annoncer, der alle konkurrerer om forbrugernes opmærksomheden:
“Desværre er det øgede digitale pres også en magnet for de cyberkriminelle, som har endnu større råderum til at begå ondsindede handlinger online. Og det er ikke kun enkeltstående begivenheder som Black Friday, der øger risikoen for cybertrusler og -angreb. COVID-19 har generelt sat skub i brugen af digitale tjenester, og det har medført nye risici og trusler,” forklarer Mads Nørgaard Madsen.
Han henviser desuden til PwC’s globale undersøgelse, Digital Trust Insight 2020, der viser, at 96 % af danske virksomheder vil justere (eller allerede har justeret) deres cybersikkerhedsstrategi i lyset af pandemien, mens halvdelen er mere tilbøjelige til nu at overveje cybersikkerhed i enhver forretningsbeslutning sammenlignet med sidste år – en andel, der er steget fra 25 % i 2019.
Vær særligt opmærksom på phishing-angreb
Typisk vil en mærkedag som Black Friday øge mængden af phishing-angreb signifikant. Det sker bl.a. i form af SMS’er, mails eller henvendelser via sociale medier, der sendes til medarbejderne fra cyberkriminelle, der udgiver sig for at være legitime butikker med ‘et godt tilbud’.
“Cybersikkerhed bør være en topprioritet hele året rundt for både kunder, forretninger og virksomheder, men særligt ved begivenheder som Black Friday er det godt at tænke sig om en ekstra gang, når man færdes online,” slutter Mads Nørgaard Madsen.
7 gode råd til en sikker cyber-adfærd:
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/black-friday-oger-cybertruslen—7-gode-rad-til-en-sikker-cyber-adfaerd?releaseId=13604377
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **
ANNONCE