PRM / Butikkernes ‘mersalg’ irriterer os og gør os tykke

29. november 2018 13:48 | Af: Ritzau Info
 

Mange danskere er trætte af, at butikker og fastfoodrestauranter lokker dem til at købe flere usunde mad- eller drikkevarer, end de havde tænkt sig. Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse sætter fokus på det såkaldte mersalg. For det medvirker til overvægt og usunde vaner.

Pressemeddelelse fra Hjerteforeningen

“Vil du have dobbelt op til den halve pris?” Et spørgsmål i den stil bliver rigtig mange danskere stillet, når de i kiosken, på tankstationen eller lignende vil købe et pølsehorn, en croissant eller andre hurtige snacks og læskedrikke.

Her er klassiske eksempler på mersalg

  • Kiosken: “Der er 2 for en 20’er”, når du beder om en croissant til 15 kr.
  • Caféen: “Skal det være en stor?”, når du bestiller en café latte
  • Burgerbaren: “Skal det være en stor menu for 8 kr. mere?”, når du bestiller en burgermenu
  • Biografen: “Vil du opgradere til en medium for 10 kr.?”, når du bestiller en lille menu (popcorn og sodavand)
  • Tanken: “Skal du have en muffin med”, når du bestiller en kop kaffe.

– Vi bliver hver dag fristet til at købe mere, end vi har brug for. Dermed risikerer vi, at overvægten kommer snigende. Køber man fx en café latte tre gange om ugen, kan det blive til to kilo ekstra på vægten på et år, hvis man bliver lokket til at vælge en stor i stedet for en lille, siger forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, Mette Lolk Hanak.

Nedenfor er et par eksempler på de konsekvenser, mersalg har i forhold til ekstra udgifter, kalorier og kilo.

Regneeksempler på merslag

Ekstraudgift pr. år

Ekstra kalorier

Vægtstigning pr. år

Café latte: Hvis man køber og drikker en stor (44 kr.) i stedet for en lille (40 kr.) tre gange om ugen

624 kr.

+ 95 kcal

2 kg

Pølsehorn: Hvis man køber og spiser 3 (30 kr.) i stedet for 1 (15 kr.) en gang om ugen

780 kr.

+564 kcal

4 kg

Burgermenu: Hvis man “upsizer” fra medium til large menu en gang om ugen

312 kr.

+173 kcal

1,3 kg

Croissant: 1 stk. koster 19 kr. Hvis man køber og spiser 2 stk. (29 kr.) eller 3 stk. (35 kr.) en gang om ugen

2 stk.= 520 kr.

3 stk.= 832 kr.

+ 330 kcal

+660 kcal

2,4 kg

4,8 kg

Vægtstigningen er beregnet for de ekstra kalorier, man får, som direkte følge af mersalg. Dertil kommer kalorierne i selve produktet. Beregningen er baseret på, at 1 kg fedtmasse svarer til 7.170 kcal.

Kiloene kommer snigende, når du siger ‘ja-tak’ til mersalg

Målingen viser også, at fire ud af ti personer har sagt ‘ja’ til mersalg flere gange inden for det sidste år. Og halvdelen af dem ville ønske, at sælgeren ikke havde foreslået mere, end de havde bedt om.

Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse sætter derfor fokus på mersalg, som skal minde befolkningen om, at den usunde lokkemad ikke blot giver butikkerne flere penge i kassen. Det giver også forbrugerne ekstra kilo på sidebenene.

Overvægt er globalt set en voksende trussel mod folkesundheden. I Danmark er halvdelen af alle voksne i dag overvægtige, og fortsætter udviklingen vil 70 procent veje for meget i 2045. Overvægt øger risikoen for de store folkesygdomme; type-2 diabetes, hjerte-kar-sygdomme og kræft. Det er også værd at huske på, at overspisning er overforbrug, der trækker på jordens ressourcer og belaster klimaet.

De tre organisationer opfordrer forbrugerne til at tænke sig om, men mener, at butikkerne også bør tage ansvar.

– Det er på tide, at butikker, kiosker og restauranter tager ansvar og gør en aktiv forskel i forebyggelsen af overvægtsepidemien. Det kan de bl.a. gøre ved at undlade at opfordre deres ansatte i at “mersælge”. På den måde tilgodeser de desuden den halvdel af befolkningen – herunder deres egne kunder – som er irriterede over mersalg, siger Morten Ørsted-Rasmussen, Forebyggelseschef i Hjerteforeningen.

Tal fra YouGov-undersøgelsen

  • 4 ud af 10 af de adspurgte danskere har sagt ‘ja’ til mersalg flere gange inden for det seneste år
  • 56 procent er irriterede over butikkernes forsøg på mersalg af usunde mad- og drikkevarer, mens kun 22 procent synes, det er god service
  • 1 ud af 3 af de irriterede fortryder, at de køber mere end planlagt
  • Hver anden ville ønske, at sælgeren ikke foreslår mere end de har bedt om.

Undersøgelsen er foretaget af YouGov-og gennemført i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk. Den omfatter 808 danskere over 26 år og er repræsentativ for alder, køn, geografi og uddannelse.

Gode råd til forbrugerne: STOP EN HALV – Husk hvad du kom for

  • Køb som udgangspunkt KUN dét, du havde tænkt dig
  • Hvis du alligevel føler dig fristet, så STOP EN HALV. Overvej, om du har behov for mere, eller om det er en DÅRLIG HANDEL at betale ekstra for noget, du ikke behøver; måske fortryder bagefter – og som ovenikøbet får dig til at tage på.
  • Bliver du irriteret over forsøg på mersalg, så SIG DET VENLIGT til ekspedienten i situationen. På sigt får det måske butikkerne til at holde op med det.
  • Kontakt:

    Hjerteforeningen: Presse- og kommunikationsmedarbejder Mia Løvstad
    Tlf: 26 24 94 50, mail: mial@hjerteforeningen.dk

    Kræftens Bekæmpelse: Forebyggelseschef Mette Lolk Hanak
    Tlf: 51 33 24 94, mail: mhanak@cancer.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/butikkernes-mersalg-irriterer-os-og-gor-os-tykke?releaseId=13564808

    Del:
    Del din kommentar
    Forsiden lige nu