ANNONCE

PRM / Coca-Cola og Kirkens Korshær hjælper 10.000 hjemløse og udsatte

7. maj 2020 09:00 | Af: Ritzau Info
 

Kirkens Korshær modtager – som de eneste i Danmark – støtte fra The Coca-Cola Foundation. Frem til juli vil dollardonationen hjælpe 10.000 hjemløse, socialt udsatte og fattige børnefamilier med information, omsorg, mad og andre nødvendigheder. Det gør en stor forskel for dem, der mærker coronakrisen ekstra hårdt.

Pressemeddelelse fra Kirkens Korshær

Coronakrisen og nedlukningen af Danmark har efterladt udsatte og hjemløse mennesker med nye og endnu større behov for hjælp end normalt.

Mange funktionelt hjemløse sofasovere er smidt på gaden og mangler et sted at sove, fordi venner og familie ikke har overskud til at have dem længere. Nogle mangler penge, fordi de ikke har et hævekort, og banken er lukket. Der er ingen flasker at samle og alle de steder, man normalt kan søge ly og ordne personlige hygiejne er også lukkede. Samtidig oplever flere en stigende frustration, usikkerhed og utryghed over ikke at vide, hvor længe man er overladt til sig selv, gaden og uvisheden.

– Vores varmestuer plejer at danne ramme om omsorg, nærvær og fællesskab for de mest udsatte mennesker i Danmark. Nu står mange alene, fordi vi ikke kan være tilstede som vi plejer. De problemer, man slås med under coronkrisen, er forstørrelser af det, man kæmpede med før krisen, fortæller Helle Christiansen, chef for Kirkens Korshær.

Overbeviste amerikanerne

Og det er netop det hjælpearbejde, som The Coca-Cola Foundation støtter. Det var Coca-Cola i Danmark, der fik overbevist hovedkvarteret i Atlanta om, at støtten her skulle gå til Kirkens Korshærs arbejde for hjemløse, socialt udsatte og fattige børnefamilier.

– Nedlukningen af Danmark rammer de allersvageste grupper – hjemløse og andre udsatte – særlig hårdt, fordi de ofte står helt uden for systemet og samfundet, når alle andre holder sig hjemme og passer på sig selv. Kirkens Korshær har et omfattende netværk, der hjælper de svageste, og det er vi glade for at kunne bidrage til, siger Jes Randrup, kommunikationschef i Coca-Cola Danmark.

I Kirkens Korshær er de glade for hjælpen fra sodavandsgiganten.

– Coronakrisen forstørrer alt det svære for udsatte mennesker. Mange føler sig endnu mere ensomme, forladte og angste. Med donationen fra The Coca Cola Foundation kan vi hjælpe og støtte flere af dem, der har det ekstra svært i denne tid, fortæller Helle Christiansen.

Tele-varmestuer to-go

Kirkens Korshær har fundet nye veje til at give omsorg på afstand. Det er fx blevet til tele-varmestuer, hvor der holdes tæt kontakt med brugerne via telefonen. Andre steder uddeler varmestuerne mad, tæpper og andre nødvendigheder i en slags “varmestue to-go” koncept, hvor brugerne henter, hvad de har brug for – og samtidig får en omsorgsfuld snak med en, de kender.

– For mange af de mennesker vi møder, er varmestuen, de frivillige og medarbejderne den eneste menneskelige kontakt, de har i det daglige. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi kan holde kontakten nu, hvor den normale hverdag er sat på pause og usikkerhed og frygt har taget fat, siger Helle Christiansen.

Kirkens Korshær bruger desuden donationen til at uddele mad, tæpper, telte og andre fornødenheder til hjemløse, socialt udsatte og fattige børnefamilier.

Kontakt:

Pressechef Jeanette Ellen Bauer tlf.: 52881800 email: j.bauer@kirkenskorshaer.dk

Pressechef Jeanette Ellen Bauer, tlf. 52 88 18 00, j.bauer@kirkenskorshaer.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/coca-cola-og-kirkens-korshaer-hjaelper-10000-hjemlose-og-udsatte?releaseId=13592935

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu