ANNONCE

PRM / Danmarks stærkeste varemærker

17. november 2020 06:00 | Af: Ritzau Info
 

Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov hvert år en global og en dansk ranking over varemærker, der klarer sig særligt godt.

Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

Mens den globale topliste i høj grad er domineret af globale tech-giganter, så er den danske top 10 liste sammensat af varemærker fra mange forskellig brancher. Fælles er dog, at de har et dansk eller nordisk ophav – det eneste internationale varemærke, som har sneget sig med på den danske top 10, er Netflix.

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-11-14/BestBrands2020-TopRanked-Denmark.png” alt=”Danmarks stærkeste varemærker”/>

Rankingen er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex-indeksscore, som er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

Lego har i mange år indtaget førstepladsen på den danske top 10, men i år har Rema 1000 indtaget førstepladsen, mens Lego må nøjes med andenpladsen tæt fulgt af MobilePay på tredjepladsen.

Matas på fjerdepladsen er ny på den danske top 10 med en score på 40,2. DR kan glæde sig over at have to varemærker med på top 10. DR på sjettepladsen og streamingtjenesten DRTV på ottendepladsen, der dog bliver slået af streaminggiganten Netflix på syvendepladsen.

Arla kan også glæde sig over igen i år at være vel repræsenteret på listen. Lurpak indtager femtepladsen, mens Arla tager tiendepladsen.

Højdespringerne

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-11-14/BestBrands2020-TopImprovers-Denmark.png” alt=”Højdespringerne”/>

Danske Bank er årets image-højdespringer. Danske Bank har stadig en negativ image-score, men kan glæde sig over at have forbedret sin score med 10,9 point fra -23,o til -12,1 ved udgangen af september 2020.

Danske Bank har igennem flere år har været udskældt i pressen og sociale medier men har fået mindre negativ omtale det seneste år, hvilket kan have spillet ind på imageforbedringen.

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-11-14/Danske-Bank-Buzz.jpg” alt=”Danske Bank”/>

Buzz-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie. Netscoren beregnes som andelen af positive minus andelen af negative tilkendegivelser.

Kritikken af Danske Banks inddrivelsessystem påvirker dog buzz negativt i september, hvor kurven begynder at gå ned igen.

DSB er den anden image-højdespringer efter en forbedring på 8,7 point, mens Nordea, er den tredje image-højdespringer med en forbedring på 7,4 point.

Global image ranking

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-11-14/BestGlobalBrands2020.png” alt=”Global top 10″/>

Google indtager igen førstepladsen på YouGov BrandIndex’ globale image-ranking, som er baseret på data fra 33 lande. Teknologivirksomheder dominerer toppen af den globale liste med søgegiganten helt i top foran WhatsApp, YouTube, Samsung og Amazon.

Med Netflix og Facebook på henholdsvis sjette- og syvendepladsen er de eneste ikke-teknologirelaterede mærker på den globale top 10 den singaporeanske e-handelsplatform Shopee (ottendeplads), den svenske kæde IKEA (niendeplads) og det amerikanske sportsmærke Nike (tiendeplads).

Om image-rankingen

Rankingen er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex-indeksscore, som er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 450 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Data er fra 1. oktober 2019 til 30. september 2020.

Oversigten over varemærkerne med den største stigning i image viser de varemærker, der har de største stigninger i Index-score i perioden 01-10-2019 – 30-09-2020 sammenlignet med 01-10-2018 – 30-09-2019.

*For at vurdere styrken for varemærker globalt har YouGov kigget på data fra 33 lande (de lande, hvor YouGov BrandIndex dækker tre eller færre sektorer er blevet ekskluderet fra listen) i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien og Australien. Vi har tildelt varemærkerne point fra 1 til 10 pr. land, hvor varemærket er i top 10 (fra 10 point for en førsteplads til 1 point for en tiendeplads).

https://yougov.dk/find-solutions/brandindex/

Klik her for at finde ud af, hvordan dit varemærke har klaret sig.

Kontakt:

Nordic Marketing Manager, PR og Marketing Tove Keldsen tlf.: +45 3142 6154 email: tove.keldsen@yougov.com

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danmarks-staerkeste-varemaerker?releaseId=13604320

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu