PRM / Dansk marketingefteruddannelse bliver international standard

7. november 2018 06:00 | Af: Ritzau Info
 

IAA Uddannelserne i marketing i Danmark bliver nu akkrediteringsstandard for International Advertising Associations globale udbud af “Professional Training and Development”. Digitalisering og disruption af virksomheder sætter pres på efteruddannelse af marketingmedarbejdere.

Pressemeddelelse fra Frontpage PR & Communications ApS

På et netop afholdt bestyrelsesmøde i Bukarest besluttede ledelsen af IAA at styrke den globale forenings uddannelser ved at sætte mere fokus på den livslange læring for marketingfolk. Det er især den teknologiske udvikling inden for marketing og disruption af virksomheders forretningsgrundlag, der sætter pres på at få efteruddannet marketingmedarbejdere over hele verden.

Beslutningen om den nye satsning er baseret på de danske IAA Uddannelserne, som gennem 25 år har efteruddannet marketingfolk gennem hele karrieren. IAA Uddannelserne er de eneste efteruddannelser, der specifikt er rettet mod marketingprofessionelle og bygger på et koncept, hvor specialister i et struktureret forløb underviser ud fra nyeste teori og med nye cases. – Netop den danske model, hvor højtuddannede specialister underviser, og hvor vi jævnligt tilpasser uddannelserne, så de omfatter de nyeste teknologier, er en afgørende faktor for den internationale interesse for IAA Uddannelserne, fortæller rektor Donald Nekman.

Det bliver således de danske programmer, der vil danne grundlag for det internationale udbud fra IAA Globalt.

Dansk koncept bliver globalt

IAA Uddannelserne danske koncept bliver et væsentligt og synligt tilbud i IAA Globals program under navnet IAA Master Class.

Dagmara Schulce, Managing director hos IAA i New York udtaler: – Marketing er et af de fag, der stiller størst krav til medarbejdernes efteruddannelse, især i disse dynamiske og disruptede år. Man skal have en overall forståelse for marketing i det digitale landskab, og hvordan teknologier påvirker hele virksomheden. En vigtig del af IAA’s mission er at sikre, at nutidens professionelle marketingmedarbejdere bliver uddannet til morgendagens udfordringer. Det er netop, hvad IAA Master Class programmet tilbyder, slutter Dagmara Schulce.

Samlet international akkreditering af programmet

Alle lande og institutioner, der udbyder uddannelserne, skal godkendes af den globale uddannelses bestyrelse for IAA, som fra starten omfatter den danske rektor Donald Nekman sammen med Tom Doctoroff, Professor of Marketing ved Chicago Booth School of Business og tidligere CEO for J. Walter Thompson i Asia Pacific, samt Tadeusz Zorawski, som har over 10 års erfaring fra internationale media bureauer.

Det er en stor glæde at få den anerkendelse, at vores danske IAA Uddannelser nu bliver global, siger rektor Donald Nekman. Internationaliseringen betyder en endnu bedre erfaringsudveksling mellem landene, så vi får de nyeste udviklinger med – uanset hvor i verden, de spirer frem. Og så giver det flere muskler til at udvikle hele programmets indhold og struktur. E-learning og webinarer vil kunne udvikles på internationalt plan og indgå i programforløbene.

Lancering i Asien

Programmerne lanceres i Malaysia og Singapore i begyndelsen af 2019. Derefter følger blandt andet Østrig, Italien, Indonesien og Filippinerne.

John D Chacko fra JDC Brand Truth i Kuala Lumpur var for nylig i København for at udveksle viden og planlægge lanceringen. IAA Uddannelserne skal internationalt, ligesom i Danmark, ledes af erfarne, professionelle marketingfolk. John D Chacko har således udstrakt international erfaring fra ledende stillinger hos Kraft, Coca-Cola, og driver nu et rådgivningsfirma .

Vi er imponerede af det program concept, som IAA Uddannelserne i Danmark har bygget op, siger John D. Chacko. Vi finder det især afgørende, at IAA uddannelserne tager afsæt i praktiske eksempler og bygger på workshops og cases, der sikrer, at marketing bliver en integreret del af virksomhedens strategi.

Foto John D. Chacko i samtale med IAA Uddannelsernes danske rektor Donald Nekman

Fakta om efterspørgslen på marketingmedarbejdere:

Dansk Markedsførings CMO Analyse 2018 viser:

  • Flere virksomheder in-sourcer specialiserede marketingfunktioner, især for at have ejerskab og styr på data.
  • Øget insourcing af MarTech (marketing teknologier) og medieindkøb.
  • Begge dele stiller større krav til marketingmedarbejderne internt, da det tidligere blev varetaget af eksterne specialister. Tilsvarende er udviklingen af MarTech meget hurtig. Der kommer hele tiden nye platforme til.

Randstad analyse

  • 26 % af danske lønmodtagere frygter, at de i fremtiden ikke kan leve op til kravene fra deres arbejdsgiver
  • 89 % er klar til at gøre en indsats for at leve op til kommende krav.

Forbes analyse – hvilke kompetencer vil der blive efterspurgt i 2018

  • Forståelse og brug af data
  • Omnichannel marketing
  • Marketingteknologier
  • Cutting Through The Hype
  • 24/7 på sociale medier – med empati
  • Content Creation, både tekst, lyd og billede

Faktaboks

Om IAA

IAA, International Advertising Association, blev stiftet i New York i 1938. Foreningen samler ledende professionelle inden for marketing I virksomheder, hos medierne, på reklamebureauer og i rådgivningsvirksomheder. Foreningens formål er at fremme ansvarlig markedsføring bl.a ved at udveksle ideer, erfaring og viden for at øge medlemmernes faglige kompetencer. IAA Chapter Denmark blev stiftet i 1972.

Om IAA Uddannelserne

Siden 1987 har IAA Uddannelserne været udbudt i Danmark med det formål at efteruddanne marketingprofessionelle og medvirke til at løfte niveauet i den danske marketingbranche som helhed. Der sker løbende en tilpasning af fag efter udviklingens skiftende behov for kundeforståelse, nye teknologier og platforme.

IAA Uddannelserne har gennem perioden udviklet sig til fire forskellige programforløb, som tilpasser sig forskellige uddannelsesbehov i et karriereforløb og omfatter i dag følgende uddannelser: IAA Diploma Omnichannel Markedsføring, IAA B2B Markedsføring, IAA Digital Excellence, IAA Marketing Management. Hver uddannelse repræsenterer ca. 7-10 ECTS point.

Læs mere her https://www.iaauddannelserne.dk/

Om efteruddannelse i marketing

I Danmark og udlandet findes der en del diplomuddannelser i marketing, typisk på erhvervsskoler, hvor underviserne er erhvervsskolelærere. Desuden findes der et stort udbud af halv- og heldagskurser om delelementer af marketing, der typisk er færdighedskurser (f.eks. sociale medier eller en bestemt marketing teknologisk software).

IAA Uddannelserne adskiller sig ved at skabe en sammenhæng på tværs af teknologier og kanaler. Underviserne er aktive marketingprofessionelle enten fra virksomheder eller bureauer, der hver repræsenterer en dybt specialiseret viden. Al undervisning er baseret på de nyeste cases og den nyeste teori inden for området.

En IAA Uddannelse omfatter 12 hele undervisningsdage fordelt over 10/15 måneder.


Kontakt:

For yderligere information kontakt rektor Donald Nekman på tlf.: 40522050 eller dn@iaauddannelserne.dk.

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/dansk-marketingefteruddannelse-bliver-international-standard?releaseId=13563733

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu