PRM / Danske virksomheder mister milliarder, fordi de ikke ved, hvem der besøger deres website

23. november 2018 10:35 | Af: Ritzau Info
 

Undersøgelser viser, at stadigt flere køb startes online. Derfor mister virksomheder milliarder, når de ikke analyserer, hvem der besøger deres websites.

Pressemeddelelse fra Fastbase A/S

Stadigt flere parforhold indledes på nettet. Og selvom et egentligt forhold som oftest første begyndes, når to mennesker har mødt hinanden i virkeligheden, var forholdet ikke blevet indledt uden en digital interaktion.

Det samme gør sig gældende for en moderne forbruger:

GE Capital Retail Bank kommer i en større undersøgelse frem til, at 81 procent af B2C-forbrugerne går online, før de går i butikken. Tilsvarende viser en undersøgelse fra CEB Marketing Leadership Council omkring B2B-markedet, at forretningskøbere ikke tager direkte kontakt til leverandører, førend gennemsnitligt 57 procent af købsprocessen er afsluttet.

Altså forgår sammenlagt to tredjedele af såvel B2C- som B2B-købsprocessen online. Dette betyder i yderste potens, at en virksomhed mister to tredjedele af potentielle kunder, hvis ikke den er klar over, hvem der besøger dens hjemmeside. Eller for at blive i parholdsanalogien så finder man først en kæreste, når ens onlineprofil bliver besøgt af den eneste ene.

Det er en karikatur, men det er ikke desto sandt en stor del af vejen.

Men denne manglende viden kan – for virksomheder – genereres rimeligt simpelt med et onlineværktøj. Webanalyse firmaet, Fastbase, er blandt de fem største på verdensplan målt på trafik og giver virksomheder mulighed for at finde frem til dem, der besøger dem online. Med en stor vækst siden lancering i 2016 analyserer selskabets webanalyse software nu over 6 milliarder website besøgende om måneden.

Over 25.000 virksomheder tilmelder sig Fastbase hver måned.

Manglende viden

Viden omkring IT og data er allerede ved at blive en mangelvare i samfundet. Eksempelvis viser rapporten Digital Skills for the UK Economy, at den britiske IT-branche efterlyser godt 40.000 IT-specialister. Denne mangel tegner sig årligt for et beløb svarende til mere end 500 milliarder danske kroner.

Og det samme ses herhjemme. Dansk Industri har i en rundspørge, bedt medlemmerne give deres vurdering af, hvor de ser de største trusler i de kommende år. Halvdelen af virksomhederne har svaret “mangel på kvalificeret arbejdskraft herhjemme”. Og det er særligt inden for IT, at virksomhederne mangler arbejdskraft. De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at godt 40 procent af de største virksomheder i Danmark oplever vanskeligheder ved at rekruttere it-specialiseret arbejdskraft.

Dansk Industri har ikke ønsket at medvirke i nærværende artikel under henvisning til, at end ikke de har eksperter, der kan udtale sig om værdien af besøg på en virksomheds hjemmeside.

Milliardpotentiale for Danmark

Ifølge brancheorganisationen IT-branchen koster manglende udnyttelse af mulighederne i data og manglende indsigt i egne data dyrt. Den manglende indsigt hindrer adgang til analyse af virksomheden og uden præcis viden som datagrundlag for beslutningstagen, risikerer man, at man reelt ikke ved, hvor virksomhedens overskud skabes eller potentielt kan skabes.

Men Fastbase bruger en avanceret algoritme samt en database over registrerede websites og virksomheder til at identificere de mange besøgende på en webside på baggrund af Google Analytics tilgængelige data.

Hver dag søger flere millioner virksomheder på Google, når de foretager market research, sammenligner priser på produkter, serviceydelser og leverandører – og selvfølgelig når de skal købe. Og hvis virksomhederne ikke, hvem de potentielle kunder, der besøger deres hjemmesider er, mister vi som samfund milliarder af kroner.

www.fastbase.com

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-virksomheder-mister-milliarder-fordi-de-ikke-ved-hvem-der-besoger-deres-website?releaseId=13564548

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu