PRM / Danske virksomheder tøver med kunstig intelligens

22. november 2018 07:01 | Af: Ritzau Info
 

Størstedelen af danske virksomheder mener stadig, at kunstig intelligens ikke er relevant for dem, viser undersøgelse fra Teknologisk Institut.

Pressemeddelelse fra Teknologisk Institut

Mens den internationale udvikling af kunstig intelligens nærmest er eksplosivt stigende, så mener størstedelen af danske produktionsvirksomheder stadig, at teknologien ikke er relevant for dem. Det viser en undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har spurgt et repræsentativt udsnit af ledere i danske produktionsvirksomheder om deres forventninger til brugen af kunstig intelligens.

Kunstig intelligens udgøres af forskellige avancerede teknologier, der kan afkode, analysere og tage selvstændige beslutninger i for eksempel en produktion.

Relevant i nærmeste fremtid
I undersøgelsen, Kunstig intelligens på vej i danske virksomheder,svarer seks procent af danske virksomheder, at de er i gang med at anvende kunstig intelligens, mens 21 procent forudser, at kunstig intelligens er relevant for dem i den nærmeste fremtid. Men ifølge rapporten er det stadig størstedelen af danske virksomheder, der mener, at kunstig intelligens ikke er relevant for dem i den nærmeste fremtid.

– Det kan være flere årsager til at virksomhederne ikke ser et behov for kunstig intelligens; fx fordi de enten fordi de ikke har de nødvendige kompetencer in-house til at vurdere teknologierne, at der mangler tekniske løsninger inden for kunstig intelligens, der er anvendelige i deres produktion, eller at løsningerne er for investeringstunge. Derfor er der noget at tage fat på i den nationale strategi for kunstig intelligens, siger direktør Anne-Lise Høg Lejre, Teknologisk Institut.

I oktober vedtog et enigt Folketing en ny digitaliseringsreform, som blandt andet skal sikre hurtigere udbredelse af kunstig intelligens i Danmark.

Stigende international udvikling
Rapporten fra Teknologisk Institut viser samtidig, at den internationale interesse og teknologiudvikling indenfor kunstig intelligens er kraftigt stigende. I 2010 var antallet af globalt publicerede patenter 1.341, mens tallet for 2017 lå på 7.759 patenter.

– Det viser, at der internationalt for alvor er kommet gang i udviklingen af teknologien, og at der sker store ryk i forhold til at udvikle ny teknologi på området lige nu. Resultatet kan meget vel være, at der i de kommende år kommer nye og langt stærkere værktøjer på markedet, der bygger på kunstig intelligens. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder står klar og begynder at undersøge, hvordan kunstig intelligens kan blive relevant for netop dem, siger Anne-Lise Høg Lejre.

Søg nyeste viden
Rådet fra Teknologisk Institut er, at virksomhederne bør søge viden omkring potentielle gevinster og ulemper ved brug af kunstig intelligens – gerne hos andre virksomheder, der har erfaringer med at implementere kunstig intelligens i deres virksomhed. En anden mulighed er at samarbejde med uvildige samarbejdspartnere, som sammen med virksomheden kan afdække mulighederne, og hvordan man kan komme i gang.

– Den enkelte virksomhed bør beskrive, hvad den konkret gerne vil opnå med kunstig intelligens – er det optimering af processer, transformation af forretningen eller noget helt tredje? Udviklingen går stærkt på området, og det kan være svært for virksomhederne at have det fulde overblik over, hvornår kunstig intelligens er modent for netop deres specifikke virksomhed, siger Anne-Lise Høg Lejre.

Fra rapporten:

  • 27 procent af fremstillingsvirksomhederne anvender kunstig intelligens eller ser teknologien komme lige om hjørnet.
  • 60 procent af de danske fremstillingsvirksomheder er hverken i gang med at anvende kunstig intelligens eller vurderer, at det bliver relevant for dem de næste fire-fem år.
  • 13 procent ved ikke, om kunstig intelligens bliver relevant for dem.
  • Mellem seks og syv procent af virksomhederne er allerede i gang med at udnytte kunstig intelligens. Det gælder både mindre og større virksomheder. Det indikerer, at virksomhedens størrelse ikke er afgørende for brug af kunstig intelligens.
  • Der arbejdes allerede med kunstig intelligens i næsten alle brancher.
  • Det er primært de fremstillingsvirksomheder, der eksporterer, som har taget kunstig intelligens til sig. Syv procent af eksportvirksomhederne er i gang med at anvende kunstig intelligens, mens det omvendt kun gælder for én procent af de virksomheder, der ikke eksporterer.
  • Undersøgelsen Kunstig intelligens på vej i danske virksomheder fra Teknologisk Institut omfatter et repræsentativt udsnit af virksomheder med mere end 10 ansatte og op til 1.000 ansatte. Interviewene med 526 ledere i danske fremstillingsvirksomheder er gennemført med hjælp fra Jysk Analyse A/S i februar 2018.

Undersøgelsen er en del af undersøgelsesrækken Fremtidens teknologier i danske virksomheder. Her har Teknologisk Institut, som er en af Danmarks største teknologirådgivere og udbydere af teknologisk service, taget en temperaturmåling på fremtidens teknologi, som den ser ud i de brancher, der er nøglen til produktion, energiforbrug og byggeri i Danmark.

Læs mere her: https://www.teknologisk.dk/ydelser/fremtidens-teknologier-i-danske-virksomheder/39711

Kontakt:

Direktør Anne-Lise Høg Lejre, Teknologisk Institut, mobil: 7220 3116, mail: alh@teknologisk.dk og om rapporten seniorspecielist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut, mobil 7220 2704, mail: stys@teknologisk.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-virksomheder-tover-med-kunstig-intelligens?releaseId=13564396

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu