ANNONCE

PRM / Er servicebranchen ikke ramt? Maler mærker ikke coronakrisen

7. juli 2020 09:01 | Af: Ritzau Info
 

Som alle andre fag er servicebranchen påvirket af Covid-19, men kan den aktuelle krise have haft en positiv indflydelse på mængden af arbejde? DI Service mener ét – selvstændig maler mener noget andet.

Pressemeddelelse fra Malerkanonen ApS

DI Service tog temperaturen på den økonomiske situation hos medlemsvirksomhederne i ugerne 17 og 18, og dengang svarede mere end en tredjedel, at de havde oplevet et omsætningstab på mellem 11-50% sammenlignet med en almindelig uges omsætning.

Kun få uger efter DI Services tilkendegivelse udgiver Danske Malermestre en pressemeddelelse, der klandrer malersvende for at takke nej til jobtilbud, så foreningens medlemmer må afvise kunder på grund af manglende arbejdskraft.

Hvordan hænger det sammen?

Stefan Stojkovic, der er ejer af henholdsvis MalerKanonen og GulvKanonen, har ikke oplevet nedgang i omsætningen som følge af Covid-19, og han mener, det må være specifikke fag, der er ramt:

“Hos os har coronakrisen ikke påvirket omsætningen negativt, og det skyldes måske, at mange kunder har udnyttet hjemmearbejdsdagene og den større frihed til at få styr på boligprojekterne. Der har i hvert fald ikke manglet henvendelser.”

Tager man et hurtigt kig på Google Trends, vil man også finde en stigende interesse for søgeordet “maler” i perioden, hvor Danmark var lukket ned sammenlignet med samme periode sidste år.

Branchen har forandret sig

Om det er gået op eller ned for de respektive virksomheder i servicebranchen, er ikke et spørgsmål om enten eller, men om både og – og uanset hvordan den enkelte er ramt, har krisen med sikkerhed ændret branchen:

“Hele situationen har tvunget os til at kigge indad og revurdere vores arbejdsgang, og der er helt sikkert ting, der bliver anderledes fremadrettet, hvor vi vil have større fokus på digitalisering og socialt ansvar,” siger Stefan Stojkovic.

DI Services undersøgelse støtter op om Stefan Stojkovic’s udsagn – her har hver anden servicevirksomhed svaret, at den har udviklet eller overvejer at udvikle nye varer på baggrund af coronakrisen.

Kilder:

https://www.danskindustri.dk/brancher/di-service/nyheder/nyhedsarkiv/nyheder/2020/5/et-blik-ind-i-servicebranchens-tilstand-under-corona-krisen/

https://malermestre.dk/presse-og-nyheder/nyheder/arbejdsloese-malersvende-siger-nej-til-jobtilbud/

Kontakt:

Stefan Stojkovic
info@malerkanonen.dk
71 74 53 53

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/er-servicebranchen-ikke-ramt-maler-maerker-ikke-coronakrisen?releaseId=13596582

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu