ANNONCE

PRM / Forstår kunderne egentlig, hvad det er, I siger?

24. september 2020 10:33 | Af: Ritzau Info
 

Det spørgsmål stiller kommunikations- og marketingbureauet YES! til alle deres kunder. For folk køber dér, hvor de hurtigst kan forstå, hvad der bliver solgt. Det gælder både online på nettet, på e-mail og i det virkelige liv. Det lyder elementært, men stort set alle firmaer siger tingene på en måde, så kunderne slet ikke forstår, hvad de sælger.

Pressemeddelelse fra YES Marketing

“Har du nogensinde prøvet at vise toppen af dit firmas hjemmeside til en vildt fremmed person i 5 sekunder, og så spørge dem om, hvad det er, dit firma laver?”

Sådan starter Benny Christen Grandahl fra kommunikations- og marketingbureauet YES! ofte snakken med nye kunder. For den lille, praktiske test kan være noget af en øjenåbner for mange firmaer.

For oftest har folk slet ikke forstået, hvad det rent faktisk er, der står på hjemmesiden. Enten fordi firmaet bag hjemmesiden har valgt at bruge pladsen på at lyde smart og med på noderne. Eller bruger ord og vendinger, der kun giver mening for folk, der allerede ved, hvad firmaet laver.

Vores krybdyrhjerne er på konstant overarbejde

Problemet er, at det stadig er vores krybdyrhjerne, der bestemmer, hvad vi skal koncentrere os om. Den fokuserer udelukkende på at holde os i live.

Så handler det, der bliver sagt, ikke om det, er krybdyrhjernen meget kræsen med, hvad den ellers tillader os at beskæftige os med. Den skal nemlig helst ikke bruge for mange kalorier eller tid på at forstå det. For så overser den måske den næste fare eller den næste mulighed for at få noget at spise.

Så i takt med, at vi får flere og flere kanaler at holde øje med budskaberne på og flere kommercielle og andre budskaber at forholde os til, får krybdyrhjernen mindre og mindre tid til at forstå, hvad der rent faktisk står.

“Så det er ikke fordi, vi er blevet dårligere til at koncentrere os, sådan som de mener, dem der taler om, at vi har fået hukommelse som en guldfisk”, forklarer ægtefællen Beate Grandahl, som er den anden partner i YES! “Vi har bare fået mange flere ting at forholde os til. Derfor er det endnu vigtigere end nogensinde, at vi får sagt tingene, så de er lette at forstå!”

“Men er det, du læser, interessant og relevant i situationen, er der til gengæld ingen grænser for, hvor længe du kan koncentrere dig om det. Bare det bliver ved med at virke interessant for vores krybdyrhjerne”, fortsætter Benny Grandahl.

Invitér folk ind i en historie, hvor de er helten

Det som kommunikations- og marketingbureauet gør anderledes, er at ændre ordlyden på kundernes hjemmeside, i deres markedsføring og andre kommunikationskanaler, så den bliver nemmere at forstå.

Det gør de dels ved at bruge mere almindelige ord og ved at invitere folk ind i en historie, hvor de selv er helten. Her bliver firmaet den sympatiske og venlige guide, der kan hjælpe kunderne med at besejre deres problemer.

“Historier er den ældst kendte måde at overlevere erfaringer og viden på. Bare se på alle de store spillefilm. Tænk, hvis din markedsføring var lige så nem at huske for kunderne, som plottet i den seneste blockbuster-film!”, slutter Beate Grandahl fra YES!

Kontakt:

Benny Christen Grandahl,

Partner og StoryBrand Certificeret Guide

Tlf.: 29 72 55 73

Mail: benny@yes-marketing.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/forstar-kunderne-egentlig-hvad-det-er-i-siger?releaseId=13600687

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu