PRM / Gemte cigaretter medvirker til mindre salg til unge

15. august 2018 06:01 | Af: Ritzau Info
 

Salling Groups kæder gemmer som de første i Danmark cigaretterne væk. I Netto har man gemt tobakken væk i samtlige godt 500 butikker, og efter den første måned tyder det på, at specielt unge køber færre cigaretter

Pressemeddelelse fra Salling Group

Netto har som den første danske supermarkedskæde gemt tobakken væk i samtlige sine knap 500 butikker landet over.

Ambitionen om, at særligt unge ikke skal begynde at ryge, og at Danmark skal have en røgfri generation i 2030, danner baggrunden for, at Salling Group, med Netto i spidsen, er i gang med at skodde smøgerne.

I Netto gik man i gang med at gemme cigaretterne væk den 2. juli, og 10 dage senere var man i mål i samtlige butikker. I den seneste måned har man derfor fulgt udviklingen tæt for at se, hvordan tiltaget fungerer i praksis. Og de første målinger og vurderinger efter en hel måned med gemte cigaretter tyder på, at det har en betydning. Helt konkret er salget faldet med fem procent.

– Vi ser helt konkret, at vi sælger mindre, men det, som vi hæfter os mest ved, er oplevelsen fra vores kassemedarbejdere, der fortæller, at de møder færre unge, som vil købe cigaretter. Observationerne er meget entydige og kombineres det med det faldende salg, som er gældende over hele linjen, er vi overbevist om, at vi kan medvirke til at skubbe til en meget positiv udvikling, da tiltaget særligt er målrettet unge, fortæller Brian Seemann, landedirektør i Netto.

ID-tjek og bevidsthed
Særligt det, at kunderne også bliver mødt af tydeligere skiltning, som fortæller om ID-tjek, vurderes at have en positiv effekt.

– Det, at de unge skal spørge til cigaretterne, og det, at vores medarbejdere skal hjælpe kunden med cigaretterne, øger bevidstheden om, at der skal spørges til ID. Vi tror, at det afholder flere unge fra at forsøge sig, og vi kan se, at vores medarbejdere er mere opmærksomme på at få tjekket ID, uddyber Brian Seemann.

Kræftens Bekæmpelsen og Hjerteforeningen
Kræftens Bekæmpelsen og Hjerteforeningen har begge peget på det at gemme cigaretterne væk som et initiativ, der kan medvirke til, at færre unge begynder at ryge i fremtiden.

I Hjerteforeningen er man begejstrede over initiativet og de første resultater:

– Det er virkelig imponerende, at Salling Group efter flere års politiske diskussioner nu er gået foran – og for egen regning skubber på den helt rigtige udvikling. Det er med til at gøre rygning unormalt blandt unge. Vi håber, at det er med til at præge hele branchen i den rigtige retning, siger direktør Anne Kaltoft.

I Kræftens Bekæmpelsen ser man også meget positivt på de første erfaringer fra Netto:

– Netto har taget førertrøjen på. Efter lang tids debat sker der endelig noget, som betyder, at færre børn og unge begynder at ryge, og færre får kræft i fremtiden. Men vi savner en lov, for vi skal have alle kioskerne med, hvis vi vil nå vores mål om en røgfri fremtid i 2030, siger projektchef Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse.

Sæt i gang
I Netto har tobakken nu været gemt væk i samtlige godt 500 butikken i en måned. Og senest 1. oktober i føtex og Bilka. En række øvrige kæder har også tilkendegivet, at de vil gemme cigaretterne væk, men ikke alle har sat en dato for, hvornår det sker. Opfordringen fra Netto er derfor klar:

– Hvis vi allerede kan se spor af en positiv udvikling, som vi gør i Netto, kan jeg kun opfordre alle til at komme i gang med at gemme cigaretterne væk og hurtigst muligt. Skal vi lykkes med at få en røgfri generation, er der ingen tvivl om, at vi, på tværs af landets øvrige dagligvarebutikker, kiosker, tankstationer og andre, skal dele ambitionen og gøre vores for at bidrage, pointerer Brian Seemann Broe.
.

Kontakt:

Salling Group Group Communication tlf.: 8778 5002 email: press@sallinggroup.com

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/gemte-cigaretter-medvirker-til-mindre-salg-til-unge?releaseId=13330294

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu