ANNONCE

PRM / Halvårsresultat 2020 for Codan Danmark

30. juli 2020 08:01 | Af: Ritzau Info
 

Pressemeddelelse fra Codan Forsikring A/S

  • Nettopræmieindtægter i Codan Danmark på 3.327,2 millioner DKK (HY2019: 3.525,8 millioner DKK)

  • Samlet positivt underwritingresultat i Codan Danmark på 250,4 millioner DKK (HY2019: -106,7 millioner DKK)

  • Combined Operating Ratio (COR) for Codan Danmark på 89,6% (HY2019: 104%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS)

Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede halvårsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk).

Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer resultatet:

“Vi er nået rigtig langt siden de seneste udfordrende år, og vi har forbedret lønsomheden på vores kerneforretning. Det er et resultat af de planer, som vi har igangsat primært i erhvervsforretningen, og blandt andet afløbsgevinster fra tidligere år. Jeg er især stolt af, at vi i vores privatforretning fortsætter fremgangen, hvor kunder vælger os til, fordi vi har attraktive værditilbud. Dette halve år har været ekstraordinært på grund af følgevirkningerne af coronavirus, som også har sat sine spor i vores resultater for 2020. Det er i tider som disse, at vi virkelig kan gøre og har gjort en forskel for vores kunder. Jeg vil gerne sige en særlig tak til medarbejdere og partnere for indsatsen,” siger han.

“Selvom vi fremlægger et positivt resultat, skal det underliggende økonomisk fundament fortsat styrkes. Udover at sikre en konkurrencedygtig og effektiv forretningsmodel, så skal der være balance mellem udgifter til skader og indtægter. Vi har derfor blandt andet stillet yderligere krav til at forbedre lønsomheden i erhvervsforretningen.”

Det er der sket i første halvdel af 2020

Nemmere at være kunde i Codan
Codan lancerede i juni en ny strategi, der skal gøre det nemmere at være kunde i forsikringsselskabet og sikre en solid, konkurrencedygtig forretning til gavn for kunder og samfundet.

“Nøglen til succes ligger i et styrket samarbejde med en fælles mission om altid at tage udgangspunkt i kunder, samarbejdspartnere og deres behov. Et afgørende element i strategien er en langt mere data- og indsigtsdreven tilgang til vores produktudvikling og kundebetjening,” siger Christian Baltzer.

“Vi skal blive bedre til at aktivere den viden, indsigt og erfaring, vi har opbygget som et førende forsikringsselskab, der har hjulpet private og erhvervskunder i hele Danmark gennem mere end 100 år. Den viden skal vi bruge intelligent til at skabe bedre kundeoplevelser og flere digitale muligheder og selvbetjeningsløsninger,” siger han.

Codan har en ambition frem mod 2025 om en indtjening (underwritingresultat) på 1 milliard kroner, og det forsikringstekniske nøgletal combined operating ratio (COR) skal ligge på omkring 85.


Ny online-rådgivning og vækst i digitalt salg
I foråret eksploderede efterspørgslen på digitale tilbud. Fra marts og frem til midten af maj blev der udelukkende afholdt digitale kundemøder i Codan, og fra januar til juni 2020 er onlinesalget steget med 15%.

For proaktivt at matche den nye digitale adfærd og behov i markedet, lancerede Codan i juni en ny 100% onlinebaseret forsikringsrådgivning, som kunder kan booke ligesom en frisørtid eller en aftale hos Borgerservice.

Som en del af rådgivningen kan kunder skræddersy sin forsikring via et værktøj med “byggeklodser” i form af elementer som størrelsen på selvrisiko, ekstradækninger, undtagelser og særlige betingelser.

“Vi sætter nye standarder for at betjene vores kunder digitalt. Der er allerede rigtig god respons og flere fremhæver, at de kan tage en beslutning med ro i maven, blandt andet på grund af den transparente gennemgang af forsikringstilbuddet. Det er præcis den oplevelse, vi gerne vil tilbyde, og ofte handler samtalerne nu ikke kun om pris, men også om at skræddersy et produkt til individuelle ønsker og sikre, at man er ordentligt dækket,” siger Christian Baltzer.

Alle dele af kunderejsen – fra det at booke mødet, få rådgivning, underskrive forsikringsaftalen og få behandlet eventuelle skader – foregår nu i et onlineunivers. De foreløbige erfaringer viser, at det specielt er bil- (40%) og husforsikringer (26%), som kunder tegner via online-tilbuddet.

Hjulpet rekordmange kunder under Covid-19
Skades- og forsikringsbilledet er ved at være normalt igen efter en periode med markante, historiske udfald under coronakrisen.

Fra marts, hvor grænserne lukkede, og frem til juni har Codan behandlet 86% flere rejseskader, sammenlignet med niveauet for perioden de seneste to år. Omvendt er der i perioden fx registreret et fald i bilskader med 31% på grund af langt mindre kørsel.

Covid-19 har medført travlhed i Codans skadecenter, der på nogle dage har håndteret femten gange flere kundehenvendelser.

“Vi har hjulpet rekordmange kunder i foråret, og vi har indsat ekstrabemanding, så kunder har kunne få svar på deres spørgsmål alle 24 timer i døgnet. Jeg er glad for, at langt de fleste har fået en effektiv og god oplevelse,” siger Christian Baltzer.

I erhvervsforretningen har der også været ekstraordinært travlt med at hjælpe og rådgive de 50.000 virksomheder, der er kunde i Codan. De har fået påvirket al fra driften, risikobilledet og økonomien under coronakrisen.

“Vi oplever, at danske virksomheder har et klart øget fokus på risikoforståelse og forebyggelse, fx i forhold til cybertrusler, som også betyder større interesse for cyberforsikringer. Spørgsmålene, vi får, handler nu i endnu højere grad om, hvilke eksponeringer man har som virksomhed? Og læser man vilkårene korrekt? Vi har en rigtig konstruktiv dialog med vores erhvervskunder om det at være dækket ordentligt, hvor vi som en af Danmarks stærkeste aktører inden for erhvervsforsikringer kan sætte vores brancheeksperter i spil,” siger Christian Baltzer.

“Vi ser også ind i en tid, hvor den forsikring, vi som selskab selv tegner for store begivenheder som storme og storskader, kaldet reassurance, forventes at blive dyrere på grund af fortsat pres på kapaciteten i markedet. Det kommer uden tvivl også til at påvirke vores forretning og kunder,” siger han.

40% hjemmearbejde fremover?
Codan lancerede i forlængelse af 100% hjemmearbejde i foråret en test frem til oktober, hvor alle +1000 medarbejdere opfordres til at arbejde hjemme to dage ugentligt, svarende til 40% af arbejdstiden.

For størstedelen kan hjemmearbejde bidrage positivt til en hverdag, der hænger bedre sammen. Man kan få mere tid til familie, bruge mindre tid på transport og være mere effektiv. I sidste ende giver glade, motiverede medarbejdere også gode kundeoplevelser, og så bidrager vi eksempelvis også positivt til at bekæmpe trafiktrængsel,” siger Christian Baltzer.

Indtil videre har 92% af alle afdelinger i Codan takket ja til muligheden for mere hjemmearbejde, og det har skabt positiv interesse blandt jobansøgere til forsikringsselskabet.

Fremgang inden for den grønne omstilling

I løbet af første halvår har Codan vundet en del kunder på både det europæiske og asiatiske havvindmøllemarked – et offshore marked, der generelt oplever markant stigende præmier. Blandt andet har Codan underskrevet endnu en aftale om at rådgive og forsikre en ny havvindmøllepark i Taiwan. Denne skal forsyne over 900.000 husstande med grøn energi, og aftalen betyder, at Codan nu er involveret i samtlige kommercielle havvindemølleprojekter i Taiwan, som tilsammen producerer strøm til 2,7 mio. husstande.

“Vi tror på, at vi kan være med til at gøre en positiv forskel for den grønne omstilling med vores engagement i bæredygtig energi, hvor Codan er globale markedsleder. Især Asien er et voksende marked, som vi holder øje med og tror på. Vores erfaring og mange indsigter i risici forbundet med konstruktionen og driften af havvindmøller er måske det vigtigste aktiv, vi kan bringe til bordet på dette forretningsområde. Det er noget af denne ekspertise, der skal sættes i spil i de nye projekter i Taiwan. Arbejdet handler om at give kvalificeret rådgivning til vores kunder, så de kan nedbringe antallet af skader mest muligt – til glæde for både dem og os,” siger Christian Baltzer.

Codan forsikrede verdens første vindmøllepark, Vindeby ved Lolland i 1991, og med årene er Codan blevet global markedsleder inden for havvind med projekter over hele verden. I dag har Codan en global markedsandel på +60% inden for havvind.



Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/halvarsresultat-2020-for-codan-danmark?releaseId=13597185

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu