PRM / Hvidevaresalg gik kold i varm sommer

1. november 2018 09:00 | Af: Ritzau Info
 

Danskerne køber hvidevarer i stort tal – men sommeren var hård ved salget

Pressemeddelelse fra Applia Danmark

Den rekordvarme sommer 2018 var hård ved afsætningen af de kolde, hårde hvidevarer.

To rekordår og et flot forår 2018 blev afbrudt af sommeren, hvor danske forbrugere for første gang i lang tid vendte ryggen til nye hvidevarer og elektriske husholdningsapparater.

I juni og juli blev ialt 20% færre hvidevarer sat ud i de danske butikker.

“2018 bliver godt – men ikke tredie rekordår i træk. Måske var forbrugerne på stranden. Måske var lagre og behov hos forbrugerne ved at være mættet”, siger direktør Henrik Egede, APPLiA Danmark.

2018 tegner stadig flot med en afsætning blot 2% under rekordåret 2017.

Et livligt boligmarked, en lav rente og god beskæftigelse har de foregående år fået danske forbrugere til at investere i hvidevarer som aldrig før:

“Forbrugerne går efter energirigtige produkter – men kigger nu også i høj grad efter ny funktionalitet, fx. sous-vide eller autodosering”, siger Henrik Egede.

En enkelt produktgruppe oplevede et veritabelt boom i afsætningen i sommerperioden: ventilatorer og luft-til-luft varmepumper.

“Varmepumpen blev i sommer købt for at køle – men den kan også varme op nu, hvor de hårde vintermåneder står for døren”, siger Henrik Egede.

I alt køber danske forbrugere hvidevarer og elektriske husholdningsapparater for ca. 6-7 mia. kr. om året.

De seneste års positive udvikling i det danske marked følger den globale trend.

Kontakt:

Direktør Henrik Egede tlf.: 21748266 email: he@applia-danmark.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hvidevaresalg-gik-kold-i-varm-sommer?releaseId=13563370

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu