ANNONCE

PRM / Københavns hotline mod social dumping sikrer efterbetaling for mere end 650.000 kr.

19. juni 2020 09:48 | Af: Ritzau Info
 

Hotline gav sidste år Københavns Kommune 27 tips med konkret mistanke om social dumping hos kommunens leverandører. Det har ført til krav om efterbetaling af mere end 650.000 kr., viser kommunens årsrapport for indsatsen mod social dumping i 2019

Pressemeddelelse fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

København strammer løbende grebet om leverandører, som forsøger at snyde med løn og arbejdsvilkår. I 2018 åbnede kommunen derfor en ny ekstern hotline, som alle kan skrive eller ringe til, hvis de oplever urimelige arbejdsvilkår eller har mistanke om social dumping på opgaver, der udføres for Københavns Kommune.

Det har vist sig at være et særdeles effektiv våben i kampen mod snyd, for alene i 2019 tikkede der i alt 27 tips ind med konkret mistanke om fusk med løn og arbejdsvilkår.

“Vi vil ikke finde os i lønfusk og dårlige arbejdsvilkår hos virksomheder, der arbejder for Københavns Kommune. Langt størstedelen af virksomhederne har rent mel i posen, men resultaterne viser desværre at der stadig er brodne kar. Samtidig sætter det en tyk streg under, at vores indsats mod social dumping er både effektiv og nødvendig”, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Hotlinen er åben alle årets 365 dage, og kommunens indsatsteam mod social dumping rykker ud med kort varsel, når de får et tip. De mange opkald og mails til hotlinen betød, at kommunens indsatsteam sidste år rykkede ud til 95 såkaldte dokumentkontroller, hvor de tjekker, at der er styr på papirer, forhold og løn for en ansat hos kommunens leverandører.

I 72 af tilfældene blev der fundet underbetaling af medarbejderne for samlet set 650.625 kr., som indsatsteamet nu har sikret, bliver efterbetalt. Det svarer til, at der blev fundet snyd i 76 procent af sagerne, hvor kommunen fik et tip med en konkret mistanke.

Erfaringerne viser, at det særligt er hos de mange underleverandører, som befinder sig længere nede i leverandørkæden, der oftest sker social dumping, hvilket kan være svært at opdage. Derfor er hotlinen et vigtigt værktøj i kampen mod social dumping, da henvendelserne er meget målrettede og typisk kommer fra personer eller virksomheder med kendskab til den konkrete opgave.

Fakta – Københavns Kommunes indsats mod social dumping i 2019

  • Københavns Kommune har siden 2011 sat ind mod social dumping med klausuler i kommunens kontrakter med krav om ordentlige løn- og arbejdsforhold for leverandørernes medarbejdere. Siden 2014 har et indsatsteam kontrolleret arbejdsforholdene hos kommunens leverandører.
  • 1. januar 2018 oprustede kommunen med et nyt, internt indsatsteam, som afslører og håndterer langt flere tilfælde af snyd samt en ekstern hotline. I efteråret 2019 igangsatte København som den første kommune i landet test af et nyt system med et ID-kort, der skal afsløre dårlige løn- og arbejdsvilkår på kommunens byggepladser.
  • I 2019 gennemførte indsatsteamet 679 kontroller – både screeningbesøg og dokumentkontroller – på bl.a. byggepladser, i kantiner og rengøring. Heraf var 323 dokumentkontroller, som sker på baggrund af en konkret mistanke, hvor der blev fundet overtrædelser i 70 procent af sagerne. Til sammenligning var dette tal i 2017, før kontrollen blev målrettet arbejdspladser med mistanke om social dumping, ‘kun’ 5,5 procent.
  • Kommunen har stillet efterbetalingskrav for i alt 1.458.822 kr. i sager i 2019. Den største enkeltsag var på 288.410kr. og den største enkelte efterbetaling til en medarbejder var på 72.459 kr. Det svarer til niveauet i 2018 bortset fra en meget stor enkelsag fra 2018 på 1,5 mio. kr.
  • De 27 tips, som kom ind på hotlinen, har ført til krav om efterbetaling af mere end 650.000 kr. Det udgør knap halvdelen af det samlede efter betalingskrav på 1.458.822 kr., som kommunen stillede i 2019.
  • Når indsatsteamet finder tegn på social dumping, går de først i dialog med arbejdsgiver og giver mulighed for at bringe orden i forholdene. Sker det ikke, kan kommunen kræve en bod og i sidste ende opsige kontrakten.
  • Kontakt kommunens hotline på tlf. 3366 7010 eller mail CSR@okf.kk.dk

Kontakt:

Overborgmester Frank Jensen (S) via pressekonsulent Rasmus Meldgaard, 2057 3862

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kobenhavns-hotline-mod-social-dumping-sikrer-efterbetaling-for-mere-end-650000-kr?releaseId=13595623

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu