ANNONCE
Pressemeddelelse fra KFC
Ratingen, 09. Marts 2020.
KFC Danmark realiserer en ambitiøs pakke med seks kriterier frem til 2026, der er udviklet og understøttet af førende dyrebeskyttelses-NGO’er for at forbedre livet for kyllingerne. Hertil hører mere plads i staldene (såkaldt mindskning af besætningstætheden), styrkede investeringer i et dyrevenligt miljø (fx tilførslen af naturligt dagslys) samt forpligtelsen til udelukkende at avle hønseracer, der vokser langsommere, og som kræver mere tid at opdrætte. KFC UK og Irland, KFC Holland, KFC Belgien, KFC Sverige samt KFC Tyskland har allerede forpligtet sig.
“Dette skridt har stor betydning for os. Vi vil på den måde vise, hvor vigtigt bæredygtighed og ansvaret inden for opdræt af kylling er for KFC”, forklarer Marco Schepers, administrerende direktør for KFC Tyskland, Østrig, Schweiz og Danmark. “Det er vores mål i tilblivelsesprocessen at arbejde tæt sammen med leverandører og NGO’er – herunder World Animal Protection og Compassion in World Farming – for sammen at hæve standarderne for hele branchen.”
KFC har selv ikke noget opdræt af fjerkræ og får kun sit kyllingekød fra leverandører, der fuldstændigt lever op til de høje krav, der stilles i den danske og europæiske levnedsmiddellovgivning. Med sit engagement forpligter KFC sig til at højne de standarder endnu engang.
Underskrivelsen af BCC er et vigtigt skridt for KFC på vej til en ny Chicken Welfare Policy i Vesteuropa, der er udarbejdet af KFC UK og Irland i fællesskab med Compassion in World Farming og World Animal Protection. Grundlaget for det er et højmoderne softwareredskab, der samler oplysninger og vigtige nøgletal til beskyttelse af kylling fra alle leverandører.
Ved at underskrive BCC slår KFC offentligt et slag for at forbedre livsbetingelserne for dyrene. Målsætningen er at motivere yderligere virksomheder fra den samme branche til at underskrive. Kun på den måde kan der sikres en bæredygtig, vedvarende forbedring af livskvaliteten for kylling.
Marco Schepers, administrerende direktør for KFC Tyskland, Østrig, Schweiz og Danmark, bekræfter:
“Vi forpligter os på BCC, fordi vi aktivt ønsker at tage ansvar for at forbedre kyllingernes liv. De er midtpunktet for vores forretning, deres opdræt fortjener så meget opmærksomhed som muligt. Dermed fremmer vi yderligere forbedringer af standarderne for dyrebeskyttelse i hele vores leverandørkæde og appellerer til, at alle involverede parter støtter os i den her vigtige proces.”
Compassions Director of Food Business, Tracey Jones, glæder sig over KFC’s engagement:
“Jeg ønsker af hele mit hjerte KFC tillykke med deres engagement og glæder mig til samarbejdet med dem for at få realiseret denne høje standard for dyrebeskyttelse rigtigt. Ingen virksomhed kan af sig selv forbedre kyllingernes velfærd. Vi håber, at andre virksomheder også sætter deres lid til dette engagement og tilslutter sig den voksende bevægelse for mere dyrevelfærd.”
Også Steve McIvor, administrerende direktør for World Animal Protection, hilser skridtet fra KFC velkommen:
“Med dette engagement forbedres livsbetingelserne for millioner af kyllinger. For en så stor fast food-virksomhed som KFC, hvis hovedforretning er kyllingeretter, er det et vigtigt skridt, der kommer til at bevirke mange forandringer. KFC baner på den måde vejen for mange andre virksomheder, og vi håber, at det blot er begyndelsen.”
Kriterierne i Better Chicken Commitment
Moderkoncernen Yum! Brands, Inc.
Yum! Brands, Inc., med sæde i Louisville, Kentucky, driver over 43.500 restauranter i mere end 140 lande og territorier. Virksomheden hører til Aon Hewitt Top Companies for Leaders® i Nordamerika. Restaurantbrands fra Yum! – KFC, Pizza Hut og Taco Bell – er verdens førende udbydere af kylling, pizza og mexicanske retter. På verdensplan åbner Yum! i gennemsnit mere end seks nye restauranter per dag og er dermed førende inden for system catering.
KFC som globalt brand
KFC, et datterselskab til Yum! Brands, Inc. (NYSE: YUM), er et globalt aktivt system catering-brand, der har en rig, årtier lang fortælling med succes og innovation. Den startede med kokken Colonel Harland Sanders, der for over 75 siden skabte en “finger lickin’good”-opskrift – en liste med hemmelige grøntsager og krydderier, der var ridset ind på bagsiden af hans køkkendør. I dag følger KFC stadig hans succesopskrift: På mere end 23.000 restauranter i over 140 lande og territorier tilbereder uddannede KFC-kokke vores kylling friskt i hånden.
Kontakt:
Kentucky Fried Chicken (Great Britain) Limited, German Branch
Dirk Hildenbrand
Homberger Straße 25
D-40882 Ratingen
Tlf.: +49 2102 5798 0
E-mail: Dirk.Hildenbrand@yum.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/milesten-for-mere-dyrevelfaerd-kfc-danmark-underskriver-better-chicken-commitment?releaseId=13589663
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **
ANNONCE